Naar inhoud

Big data probleem voor twee derde Nederlandse organisaties

Twee derde van de Nederlandse organisaties heeft geen goed proces ingeregeld om datakwaliteit te waarborgen. De grootste uitdaging voor het goed inregelen van big data-processen is voor ruim een derde van de top-level leidinggevenden het gebrek aan toegang tot interne data. Technische knelpunten belemmeren hen om big data-strategieën te implementeren binnen de organisatie en daarmee hun datastroom op orde te hebben.

Big data in West-Europa

Dit blijkt uit het onderzoek “Big Data in Western Europe Today” dat is uitgevoerd door het vooraanstaande onderzoeksinstituut Forrester Consulting in opdracht van de zakelijke dienstverlener Xerox, onder 330 top-level leidinggevenden in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Definitie big data

De onderzoeksinstelling definieert big data als een set van methoden, processen, architecturen en technologieën, waar specifieke hardware, algoritmes, kennis of processen verder gaan dan de standaardtechnieken die gebruikt worden in data analytics om waarde te halen uit data in een groot volume, in snelheid of uit diverse gegevens.

Geen waarborg datakwaliteit

Van de Nederlandse organisaties heeft 67 procent geen goed proces ingeregeld om datakwaliteit te waarborgen. Dit staat tegenover een gemiddelde van 55 procent. Nederland loopt hiermee achter op zowel Frankrijk, Duitsland als het Verenigd Koninkrijk. Belgische organisaties staan voor dezelfde uitdaging als Nederland. Het onderzoek is in januari 2015 voltooid.

Meer kennis in huis halen

Om deze processen in te regelen is een derde van de organisaties van plan om meer kennis in huis te halen door het inzetten van data engineers. 30 procent van de organisaties geeft aan op zoek te gaan naar data governance developers en data scientists. De laatste groep van 30 procent besteedt dit liever uit aan een leverancier. 59 procent hiervan geeft aan liever een samenwerking aan te gaan met twee leveranciers, waar de één branchekennis brengt en de ander een specialist is in analytics.

Gebrek toegang interne data

De grootste uitdaging voor het goed inregelen van big data-processen is voor ruim een derde (36%) van de Nederlandse top-level leidinggevenden het gebrek aan toegang tot interne data. Technische knelpunten belemmeren hen om big data-strategieën te implementeren binnen de organisatie en daarmee hun datastroom op orde te hebben.

Explosieve stijging big data

De cijfers over de explosieve stijging van big data liegen er niet om”, stelt Jo Van Onsem, Group President International Public Sector bij Xerox. “Steeds meer branches hebben te maken met grote hoeveelheden informatie. Neem bijvoorbeeld de transportbranche. Huidige connected cars, maar ook parkeer- en OV-tickets leveren een enorme hoeveelheid vervoersgegevens op die transportorganisaties kunnen inzetten om hun dienstverlening te verbeteren. Dit kan echter alleen als zij in staat zijn de datakwaliteit te waarborgen.”

Informatie maakt organisatie machtig

Door gebruik te maken van innovatieve oplossingen krijgen vervoersbedrijven hun data inzichtelijk en onder controle”, aldus Van Onsem. “Deze informatie maakt een organisatie machtig. Door te beschikken over deze gegevens zijn zij namelijk in staat om beter op de markt in te spelen en toekomstige situaties te voorspellen. Men kan beslissingen nemen op basis van feitelijke gegevens en doordat bedrijven duidelijk in kaart hebben wat consumenten wensen, kunnen zij doelgerichter werken en hun service continu bijschaven.”

Het volledige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Xerox.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie