Naar inhoud

Bij lokale retailers leeft onterecht vrees voor Black Friday

Black Friday kan voor lokale e-commercebedrijven een kans zijn om hun verkoop te boosten tot wel 45 procent ten opzichte van een reguliere week. In Nederland en België shopt ongeveer een kwart van de koopjesjagers op deze – uit de Verenigde Staten van Amerika overgewaaide – dag vol aanbiedingen. Inzetten op social media als goedkope marketingtool is in dit verband doorslaggevend voor een succesvolle aanpak.

Black Friday krijgt steeds meer bekendheid in Europa. De cijfers liegen er niet om. Vorig jaar hebben wij als marktleider in draadloos betalen 90 procent meer transacties genoteerd op die bewuste vrijdag ten opzichte van 2017. En er is die dag zelfs 175 procent meer geld uitgegeven dan een jaar eerder. Om ook dit jaar van het event een succes te maken, leveren we alvast een kleine bijdrage met een toolkit voor Instagram, Facebook, Twitter en LinkedIn. Daarmee kun je de verkoopcijfers in het laatste sprintje naar Black Friday nog opkrikken. Daarnaast delen we een aantal onlinesalestips met kleinere retailers.

Lokale e-commercespelers op Black Friday

De lokale e-commercespelers vrezen vrijdag 29 november 2019 buitenspel gezet te worden door de grote multinationals, die gedurende de hele week al acties inzetten of deze al meer dan een week aankondigen. Onterecht, want wij zien meer mogelijkheden dan belemmeringen. Het bewustzijn rondom de kansen van Black Friday kan zeker nog vergroot worden. Zo hebben 26 procent van de Nederlanders en 23 procent van de Belgen in 2018 op deze dag van de aanbiedingen uitsluitend bij lokale retailers gewinkeld.

De mogelijkheden om het succes nog te vergroten zijn evident. Zo kunnen social media relatief eenvoudig en voordelig worden ingezet als erg effectieve marketingtools. Eigen onderzoek laat zien dat een kwart van de shoppers naar lokale retailers kijkt voor een meer gepersonaliseerde ervaring en onderscheidende producten of diensten. Ook het ecologische aspect – minder verpakkingen en bestellingen die niet vanuit het buitenland hoeven te komen – wordt steeds belangrijker.

Met een klein budget tussen grote jongens

Social media vormen het ideale hulpmiddel. Je creëert er een band met je klanten mee. Meer nog dan de directe verkoop te pushen, kan een doordacht beleid voor social media leiden tot een goede eerste indruk, het creëren van engagement en het genereren van conversies. Met de toolkit helpen we kleinere retailers deze week meer uit Instagram, Facebook, Twitter of LinkedIn te halen. We bieden retailers gebruiksklare assets voor postings op social media, foto-overlays voor promoties of aanbiedingen en visuele flyers om de campagne te ondersteunen.

Je moet natuurlijk niet bang zijn om het tegen de grote shops op te nemen. Naast het slim inzetten van social media, is het inrichten van je website volgens de regels van search engine optimization (SEO) de manier om met een klein budget de strijd aan te gaan met de grote jongens. Daar hoeven geen dure IT-bedrijven of webdesigners aan te pas te komen. Het kan bijvoorbeeld al door zoekwoorden af en toe aan te passen, content te laten delen door bezoekers en door ervoor te zorgen dat de website zo snel mogelijk laadt. Allemaal zaken waar Google gevoelig voor is. Daarnaast is ook de dienstverlening essentieel om het verschil te maken met de grote webshops. Geef de klant een vriendelijke service, goede leveringstijden, lage verzendingskosten en een gepersonaliseerde ervaring – het gevoel dat je ze waardeert.

Ruimte om verder in te burgeren

Black Friday wint ook in Nederland elk jaar aan populariteit. Zo is vorig jaar de verkoop in het online domein met 27 procent toegenomen en geeft 70 procent van de Nederlandse consumenten aan te willen profiteren van Black Friday-kortingen. Deze dag is in de regio vooral succesvol als het gaat om de verkoop van elektronica, gevolgd door kleding en accessoires. Tijdens deze dag shoppen consumenten in Nederland en België vooral voor Sinterklaas en Kerstmis.

Toch loeren er ook gevaren om de hoek. Allereerst moeten sites vlot draaien en aanstaande vrijdag voorbereid zijn op een grote hoeveelheid transacties. Een check-up van de website is in aanloop naar een piekmoment altijd een goed idee. Verschillende betaalmethoden aanbieden is evenzeer een pluspunt en die horen niet alleen snel, maar ook veilig te werken. Consumenten zijn uiteraard erg op hun veiligheid gesteld als ze hun betaalgegevens invoeren. Het is dus de hoogste tijd om je voor te bereiden op Black Friday om deze dag optimaal te benutten.

Ray Bak is regional director sales Northern Europe bij IT-dienstverlener Ingenico ePayments.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie