Naar inhoud

Bijscholing en omscholing belangrijker dan ooit na COVID-19

“De COVID-19-pandemie heeft ervoor gezorgd dat ons normale leven abrupt tot stilstand kwam. Van de ene op de andere dag waren duizenden Nederlanders aangewezen op hun kantoor in de huiselijke omgeving. Bij anderen stond vrijwel direct hun baan op de tocht. Ondernemingen werden gedwongen om de bedrijfsstrategie onder de loep te nemen. Wendbaarheid en flexibiliteit zijn namelijk de kernbegrippen van deze tijd. Als we niet openstaan voor veranderingen en nieuwe manieren van werken, gaan er veel banen verloren. Aandacht voor de bijscholing en omscholing van het personeel wordt door de dynamiek waarin we ons nu bevinden belangrijker dan ooit.”

Dat stelt Bastiaan Starink, partner bij PwC, naar aanleiding van de publicatie van het onderzoeksrapport ‘Talent trends 2020 – Upskilling: Building confidence in an uncertain world’ door de accountants- en adviesorganisatie.

Bijscholing als mindset

“De pandemie heeft nog maar eens laten zien dat we in een tijd leven waarin aanpassingsvermogen de norm is”, duidt Bastiaan Starink. “Het leren van nieuwe vaardigheden en deze ook daadwerkelijk toepassen is essentieel. De afgelopen jaren hebben we dit met name teruggezien in de digitale transformatie van werkprocessen. De digitalisering heeft heel duidelijk laten zien hoe snel werkprocessen kunnen veranderen en dat er al snel sprake is van een achterstand als medewerkers en organisaties deze veranderingen niet adopteren en ermee leren omgaan, bijvoorbeeld door bijscholingsprogramma's. Toch moet er meer met een helikopterview naar het aanpassingsvermogen worden gekeken. Want er is heel veel geïnvesteerd in bijscholingsprogramma's om medewerkers digitaal fit te maken. Maar waar het in de kern echt om draait, is dat je mensen stimuleert om wendbaar te zijn. Het is het aanleren van een nieuwe soort mindset.”

Weerstand tegen verandering

“Medewerkers nieuwe vaardigheden aanleren, dat is niet gemakkelijk”, constateert Magda Chrysoulis-Stegeman, senior director bij PwC. “Verandering van taken en werkzaamheden vindt in de kern niemand leuk. Sommigen reageren beter op verandering dan anderen. Bij die mensen met weerstand zie je dan echt de hakken in het zand gaan. Het is het dan ook van groot belang werknemers mee te nemen in veranderingen die worden doorgevoerd. Als je niet uitlegt waarom je bijscholing of omscholing doorvoert vanuit de bedrijfsstrategie, wordt het voor medewerkers een lastig verhaal om het te omarmen. Dan werkt het angst op de werkvloer voor eventueel baanverlies in de hand. Werknemers moeten echt enthousiast worden gemaakt en worden meegenomen bij de gemaakte plannen. En transparantie is allesbepalend bij dit proces.”

Bijscholing vanuit de ondernemingsstrategie

“Eén van de meest voorkomende redenen voor het doorvoeren van bijscholingsprogramma's is het concurrentievoordeel dat het onder de streep oplevert”, zegt Bastiaan Starink. “Wanneer medewerkers tijdig nieuwe vaardigheden aanleren of op de juiste manier worden omgeschoold, zie je op den duur een concurrentievoordeel optreden. Wendbaar personeel heeft een enorme meerwaarde. Toch zien nog lang niet alle bedrijven de meerwaarde in van investeringen in personeel. Organisaties zijn soms terughoudend omdat deze niet direct resultaat terugzien van de investeringen in bijscholing of omscholing. Nieuwe vaardigheden aanleren kost tijd, net zoals omscholing. In de praktijk ontbreekt het geduld nogal eens, want bedrijven willen veelal direct resultaat.”

Definieer waar de kloof zich bevindt

“Organisaties zijn zich vaak wel bewust dat ze iets moeten doen aan bijscholing en omscholing, maar weten vaak niet hoe ze te werk moeten gaan”, vertelt Magda Chrysoulis-Stegeman. “In het rapport ‘Talent trends 2020’ hebben we daarom een aantal stappen beschreven die bedrijven moeten doorlopen voordat ze daadwerkelijk een dergelijk succesvol programma kunnen lanceren. Hierbij is de eerste stap de belangrijkste van allemaal: belicht wat er de afgelopen jaren veranderd is en wat er naar verwachting nog meer verandert in de toekomst. Wat doet de markt en hoe ontwikkelen concurrenten zich? Schets de eerste kaders en plaats een stip op de horizon. Deze stap wordt vaak overgeslagen door ondernemingen, maar is essentieel bij het stellen van doelen. Na het doorlopen van alle stappen wordt een kloof zichtbaar tussen de vaardigheden die nodig zijn en het deel van het personeel dat die vaardigheden nog niet heeft. Hierop kun je dan je programma’s voor bijscholing en omscholing afstemmen.”

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie