Naar inhoud

Binding jong talent probleem voor Nederlandse bedrijfsleven

Om jong personeel te kunnen binden, is het voor werkgevers belangrijk om rekening te houden met wat hen gelukkig maakt. Generatie Y noemt de balans tussen werk en privé (65%) en leuke collega ’s (61%) het meest in de top 3 van belangrijkste factoren voor werkgeluk. Beloning en arbeidsvoorwaarden staan bij millennials (56%) minder vaak in de lijst met de drie belangrijkste arbeidsvoorwaarden dan bij oudere medewerkers (64%).

Volgens 40 procent van de bestuurders zijn bedrijven echter onvoldoende in staat aan deze voorwaarden te voldoen en hebben daarom problemen om jong talent aan zich te binden en te behouden. Samen met de veranderende marktomstandigheden (45%) en de veroudering van het personeelsbestand (41%), vormt dit volgens die bestuurders de grootste bedreiging ten aanzien van het personeelsbeleid.

Dit valt op te maken uit de ‘HR Benchmark 2018’ van Raet. Dit onderzoeksrapport is het resultaat van het jaarlijkse onderzoek van de HR-dienstverlener naar actuele HR-trends in Nederland. Aan het onderliggende onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction, hebben dit jaar 1.420 medewerkers, 607 HR-professionals, 100 bestuurders en 408 zelfstandigen zonder personeel deelgenomen.

Aantrekkelijk werkgeverschap

Jong personeel blijkt niet honkvast te zijn. Het onderzoek laat zien dat de ruime meerderheid van generatie Y (64%) binnen nu en twee jaar verwacht te kiezen voor een andere baan. In hun zoektocht naar een nieuwe werkgever kijken millennials net zo vaak als de oudere medewerkers naar salaris (49%), maar letten zij meer dan gemiddeld op uitdaging in het werk (47 procent versus 32 procent), carrièremogelijkheden (19 procent versus 4 procent) en het aanbod van trainingen en opleidingen (10 procent versus 3 procent). Zaken waar generatie Y in mindere mate naar kijkt, zijn de eigen verantwoordelijkheid (8%) en de maatschappelijke relevantie van het werk (7%). Dit terwijl 46 procent van de werkgevers juist de maatschappelijke relevantie van het werk en 40 procent de mate van verantwoordelijkheid aangrijpen om zich te onderscheiden als aantrekkelijk werkgever.

Noodzaak duidelijke profilering

“Om jong talent aan te trekken, is het belangrijk om je als werkgever direct goed te profileren”, stelt Peter Kuijt, kennismanager talentmanagement bij Raet. “Het is zonde als een werkgever de focus legt op maatschappelijke relevantie en de mate van eigen verantwoordelijkheid, terwijl de generatie van de toekomst dit niet belangrijk vindt. Jonge professionals willen zich identificeren met een organisatie, dus laat zien waarom een organisatie zo leuk en boeiend is. Neem potentiële medewerkers mee in wat er achter de schermen van een bedrijf gebeurt via bijvoorbeeld social media. Laat zien wat ze kunnen verwachten in hun onboarding-proces en ontwikkelmogelijkheden. Wanneer de jonge medewerkers eenmaal binnen zijn, is het belangrijk dat ze geboeid blijven. Geef ze voldoende uitdaging in hun werk, beloon ze en laat zien dat je als werkgever dicht bij hen staat. Doe vooral ook wat je beloofd hebt en laat hun ontwikkeling niet ondersneeuwen door werkdruk of andere prioriteiten.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Raet.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie