Naar inhoud

Binnen 5 jaar verdubbeling online bestedingen

Consumenten verwachten een verdubbeling van het online kanaal richting 2020. Waar op dit moment 19 procent van alle consumentenbestedingen afkomstig is uit het online kanaal, verwacht de consument in 2020 38 procent van zijn bestedingen online uit te geven. Daar staat tegenover dat 36 procent verwacht in 2020 minder vaak een bezoek te brengen aan stadscentra om te gaan winkelen. Hoge parkeerkosten zijn in deze afweging de grootste dissatisfier.

Groei food en nearfood

Dit blijkt uit cijfers van het 'ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek 2015', een onderzoek naar de toekomst van shoppen dat wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK in opdracht van het retailplatform ShoppingTomorrow. Food en nearfood zijn de grote stimulators van de groei van de online bestedingen. Fysieke winkels blijven het dominante verkooppunt voor productgerelateerde consumentenuitgaven.

Maaltijdboxen en online supermarkten

De grootste groei in online bestedingen voorziet men voor de sector food en nearfood. Op dit moment staat deze digitale markt nog in de kinderschoenen en wordt 2 procent van de totale bestedingen aan voedsel en aanverwante artikelen in een webwinkel uitgegeven. Gevoed door de recente ontwikkelingen op het gebied van maaltijdboxen en de toetreding van verschillende supermarkten op de online markt, verwacht de consument dat dit percentage in 2020 zal zijn opgelopen tot 16 procent.

Online kledingwinkels

Ook de online bestedingen aan kleding gaan de komende jaren een boost krijgen. Consumenten verwachten dat 29 procent van alle bestedingen aan kleding in 2020 via het online kanaal zal plaatsvinden, tegenover 15 procent nu. Ondanks de online groei vinden ook in 2020 de meeste productgerelateerde consumentenuitgaven plaats in het fysieke winkelkanaal. Producten worden nu in 89 procent van de gevallen offline gekocht, diensten nog maar in 30 procent van de transacties.

Online multi-brand pure players

Kijkend naar het type winkels wordt in 2020 het belang van online multi-brand pure players groter. Dat zijn webwinkels die meerdere merken aanbieden en enkel online actief zijn, zoals bol.com en wehkamp.nl. 41 procent van de consumenten verwacht hier in 2020 het meeste geld uit te geven. Met name jongeren hebben in 2020 een grotere voorkeur voor deze winkels (48%). 50-plussers (57%) daarentegen verwachten dat zij het merendeel van hun geld in 2020 uitgeven bij multi-brand stores en warenhuizen met zowel fysieke als online aanwezigheid.

Minder bezoek aan stadscentra

Van de consumenten verwacht 36 procent in 2020 minder vaak een bezoek te brengen aan stadscentra om te gaan winkelen. Daarentegen verwacht 8 procent de stad vaker te gaan bezoeken. Om in de toekomst aantrekkelijk te blijven voor de consument moeten stadscentra naast een goed aanbod van horeca (58%), grote winkelketens (57%) en kleine zelfstandige winkels (54%), ook hun parkeervoorzieningen (56%) op orde hebben.

Hoge parkeerkosten en drukte

Hoge parkeerkosten zijn de hoofdoorzaak voor afnemende bezoekfrequentie aan stadscentra. Voor 56 procent van de consumenten is dit een reden om van een bezoek aan een stadscentrum af te zien. Ook drukte (35%) en slechte bereikbaarheid van stadscentra (32%) zijn redenen om af te zien van een bezoek.

Het volledige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van ShoppingTomorrow.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie