Naar inhoud

Black Friday en Cyber Monday gaan in 2018 Kerstmis voorbij

Naar verwachting wordt de week van Cyber Monday – 26 november – de drukste week voor het verzenden van pakketten in 2018. Het aantal webshoporders verdriedubbelt dan ten opzichte van een reguliere week. Hiermee stijgt het vanuit de Verenigde Staten van Amerika overgewaaide fenomeen uit boven het aantal webshoporders in de week van Kerstmis in 2018. Overall wordt voorspeld dat het aantal webshoporders in 2018 met 26 procent groeit ten opzichte van 2017.

Deze uitlatingen doet SendCloud, een all-in-one verzendtool voor webshops. De organisatie doet deze voorspellingen op basis van historische data en trends van dit jaar.

Amerikaanse feestdagen in opmars

Hoewel de feestdagenperiode altijd druk is voor webwinkels, zwaaien Kerstmis en Sinterklaas hier niet meer de scepter. Amerikaanse feestdagen zijn bezig aan een grote opmars. Black Friday – 23 november – en Cyber Monday hebben samen een sterke impact op het totale volume pakketverzendingen hebben. Waar de groei vorig jaar 170 procent was, is die toename dit jaar naar verwachting 190 procent. Ook Singles Day op 11 november – de vorig jaar door bol.com in Nederland geïntroduceerde feestdag – stijgt in populariteit en groeit met 20 procent. De groei in pakketverzendingen rondom Sinterklaas blijft enigszins achter – hier wordt een stijging voorspeld van 5 procent ten opzichte van 2017.

Drukste dag valt een week voor Kerstmis

De verwachting is dat de drukste dag van 2018 op 17 december valt, een week voor Kerstmis. Hier wordt in vergelijking met een reguliere dag in 2018 een verdriedubbeling in webshoporders verwacht. Vorig jaar was de drukste dag 18 december. Daarnaast wordt ook voorspeld dat 24 december, de dag van kerstavond, druk gaat worden. Hoewel er met same day delivery nog wel in de avond geleverd wordt, bestaat er vanwege de drukte een risico dat consumenten zonder kerstcadeaus komen te zitten als ze te laat bestellen.

Afhaalpunten verlichten druk

De groei in webshoporders leidt ertoe dat pakketbezorgers het steeds drukker krijgen. Hierdoor bestaat de kans dat pakketjes met vertraging worden geleverd. “Op dit moment vindt slechts 20 procent van alle bezorgingen via afhaalpunten plaats”, duidt Sabi Tolou, chief commercial officer en co-founder van SendCloud. “Tijdens de feestdagen is dit voor consumenten echter dé oplossing om pakketten zonder vertraging te ontvangen. Het is belangrijk dat zij zich hier bewust van worden. Daarnaast moet de consument rekening houden met langere levertijden. Op tijd bestellen is dus van cruciaal belang.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie