Naar inhoud

Black Friday is een winkelfestijn dat nu een hele week duurt

Ook in Nederland kon je dit jaar niet om Black Friday heen – een onmogelijke opgave, vergelijkbaar met de challenge ‘Whamageddon’: proberen om ‘Last Christmas’ van Wham! in aanloop naar Kerstmis te ontlopen. Tijdens de winkelperiode rond de koopjesdag is in 2019 het aantal online transacties aanzienlijk toegenomen in vergelijking met vorig jaar. In verschillende sectoren – dus niet alleen in de detailhandel – is meer verkocht. In diverse Europese markten hebben onlinebedrijven uit een groot aantal sectoren hun beste verkoopresultaten ooit behaald. Inmiddels is Black Friday een winkelfestijn geworden dat een hele week duurt.

Deze constatering doet Ingenico Group, een IT-dienstverlener op het gebied van betalingen, op basis van eigen gegevens.

Onlinetransactiegegevens

Na analyse van de online transacties bevestigt het bedrijf dat het verkoopvolume rond Black Friday 11 procent hoger heeft gelegen dan vorig jaar en dat er in totaal 86 procent meer transacties hebben plaatsgevonden dan op een gemiddelde vrijdag. Met 135 euro is ook de gemiddelde transactiewaarde hoger geweest. Omdat de gemiddelde transactiewaarde sinds 2016 is afgenomen, is de nieuwe stijging een indicator van de groeiende populariteit van het evenement in de regio: een positief signaal voor Europese e-commercebedrijven die in de toekomst Black Friday-acties willen houden.

Ook in de aanloop naar de laatste vrijdag van november zijn er meer transacties geweest dan vorig jaar. Van maandag tot en met donderdag heeft het aantal online transacties in Europa dit jaar 15 procent hoger gelegen dan in 2018. Omdat het winkelfestijn inmiddels een hele week duurt, wordt bedrijven in het online domein geadviseerd om de verkoopperiode aan te grijpen om vóór het einde van het kalenderjaar hun winst te verhogen.

Evenement van een week

“Deze Black Friday is een evenement van een week lang geworden waarin we meer transacties voor onze klanten hebben verwerkt dan ooit tevoren”, stelt Benoit Boudier, managing director small-to-medium businesses online Europe bij Ingenico. “Omdat er wereldwijd zo veel wordt gekocht en er dus veel op het spel staat, is het essentieel dat ons betaalplatform 100 procent beschikbaar is. Het moet dus volledig stabiel zijn. Het laatste wat retailers willen, is dat ze geen betalingen meer kunnen verwerken. Zelfs één minuut uitval betekent dat er duizenden transacties verloren gaan. We zijn trots dat we hebben kunnen bijdragen aan de meest succesvolle Black Friday ooit.”

Na het succes van Black Friday heeft de onderneming ook gemerkt dat er in 2019 tijdens Cyber Monday meer is verkocht dan vorig jaar Cyber Monday. Die dag zijn namelijk 15 procent meer transacties verwerkt dan in 2018. Om 12 uur ’s middags heeft de organisatie 28 procent meer transacties verwerkt dan vorig jaar op dat tijdstip, met uitschieters van ongeveer 55 procent meer transacties dan op een gemiddelde maandag.

Bevindingen van de retailers

Hoewel de groei in de hele regio indrukwekkend is geweest, zijn de prestaties van enkele individuele bedrijven onder de loep genomen om de belangrijkste trends en processen vast te stellen. Het Nederlandse Lampenlicht, een internationale verlichtingswinkel, heeft de succesvolle voorbereiding van alle processen uitgebreid gevierd toen de piekverkoopweek was afgelopen.

“Dit jaar hebben we voor het eerst een hele Black Friday-week gedaan om de orders over de dagen te verdelen”, vertelt Lucas Verhagen, chief financial officer bij Lampenlicht. “Met alle afdelingen hebben we de juiste voorbereidingen getroffen voor de grote klapper die zou komen. Het magazijn, de klantenservice, de IT en onze IT-partners zijn dus op volle sterkte gereed en stand-by geweest. Er zijn geen haperingen geweest op Black Friday: alles is goed gegaan en de verkoop is gestegen in alle markten waar we actief zijn.”

De inzichten van retailers tonen aan hoe belangrijk het is om vóór piekverkoopdagen alvast onderzoek te doen. Bedrijven die over de grens handel drijven, moeten weten wie hun klanten zijn, waar ze naar op zoek zijn en hoe ze willen betalen. Met de hulp van een betrouwbare betaalpartner kan een bedrijf aan die behoeften tegemoetkomen en piekverkoopdagen gebruiken als een strategie voor echte internationale groei.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie