Naar inhoud

Black Friday is vooral nog een feestje van de millennials

De dag na Thanksgiving Day wordt in de Verenigde Staten van Amerika al decennia lang het startsein gegeven voor het kerstinkoopseizoen. Die dag, inmiddels bekend als Black Friday, trachten retailers offline en online consumenten met speciale aanbiedingen naar de winkels te lokken. Deze Amerikaanse traditie is langzaam overgewaaid naar Nederland. Twee derde van de Nederlanders kent het verschijnsel inmiddels en één op de vijf gaat vandaag, 24 november, op koopjesjacht.

Black Friday

Online webshops profiteren daar verwachting meer van de retailactie dan fysieke winkels. Millennials – mensen die geboren zijn tussen grofweg 1980 en 2000 – zijn nog beter op de hoogte van dit koopfestijn en gaan zich ook veel meer in het strijdgewoel mengen. Toch is zeker niet elke Nederlander fan. De helft van de consumenten is sceptisch over het niveau van de aanbiedingen op Black Friday. Twee derde wil zich niet zo’n dag voor laten schrijven: zij bepalen zelf wel wanneer ze gaan shoppen. Dit blijkt uit representatief online onderzoek van marktonderzoeksbureau Motivaction onder 1.032 Nederlanders.

Amerikaans fenomeen

Black Friday is een uit de VS overgewaaid fenomeen dat sinds enkele jaren ook in Nederland sterk aan populariteit wint. Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan de dag als aftrap van het cadeauseizoen en retailers doen er alles aan om deze dag in Nederland diezelfde status te geven. Vanaf vrijdag 24 november tot en met maandag de 27 november 2017 – ook wel Cyber Monday genoemd – kunnen consumenten profiteren van speciale aanbiedingen en kortingen van zowel webshops als gewone winkels. Het toenemend belang van Black Friday is de aanleiding voor de inventarisatie van de beleving van deze dag door de Nederlandse consument.

Bekendheid koopfestijn

Ook al is het fenomeen nog niet zo lang geleden in ons land geïntroduceerd, toch weet inmiddels één op de vijf Nederlanders (21%) goed wat Black Friday inhoudt. Nog eens 44 procent weet de koopjesdag op zijn minst redelijk te plaatsen. Bij millennials is de totale bekendheid met 84 procent nog veel hoger dan gemiddeld. Naarmate de leeftijd oploopt, neemt de kennis steeds verder af en worden de associaties met vakantiedrukte op de Europese snelwegen, bekend als zwarte zaterdag sterker.

Koopjesjacht in Nederland

Vorig jaar heeft 7 procent van de Nederlanders meegedaan aan Black Friday. De millennials hebben het meest geparticipeerd. Binnen deze groep hebben de 25- tot en met 34-jarigen iets vaker meegedaan (15%) dan jongeren tussen de 15 en 24 jaar (12%). Senioren, toch ook vaak tuk op koopjes, lieten de dag nagenoeg links liggen. Dit jaar zijn de vooruitzichten voor de retailers nog veel beter. 18 procent van de Nederlanders verwacht op koopjesjacht te gaan. Het enthousiasme voor de actie is onder millennials veel hoger (32%) dan gemiddeld. Bij de 55-plussers is de animo met 7 procent ronduit laag. Omdat het onderzoek heeft plaatsgevonden voor de piek in de communicatie rond Black Friday, is de verwachting dat de uiteindelijke participatie nog hoger uitvalt.

Meer dan Sinterklaas of Kerstmis

Aankopen voor Sinterklaas (43%) of Kerstmis (49%) zijn zeker niet de enige aanleidingen voor de geplande activiteiten op Black Friday. Gewoon lekker shoppen is voor ruim de helft (52%) minimaal ook een reden om zich in het strijdgewoel te mengen, terwijl 30 procent dat gaat doen voor een andere specifieke gelegenheid dan Sinterklaas of Kerstmis.

Meer online dan offline

Online winkels profiteren naar verwachting meer van de aanloop op Black Friday dan fysieke winkels. 30 procent van de koopjesjagers verwacht hoofdzakelijk of uitsluitend online te winkelen, 16 procent denkt dat hoofdzakelijk of uitsluitend in fysieke winkels te doen. De grootste groep, 53 procent, maakt op dit punt echter geen verschil. bol.com en MediaMarkt worden het meest genoemd als outlets waar men zeker een kijkje gaat nemen.

Oriëntatie vooraf beperkt

Slechts een kwart (26%) van de groep die Black Friday heeft aangekruist in zijn agenda oriënteert zich vooraf uitgebreid op het aanbod. 44 procent heeft dat in beperkte mate gedaan, terwijl bijna een derde (31%) geen tijd of zin heeft om zich voor te bereiden. Websites van winkels (48%), websites van merken en fabrikanten (36%) en huis-aan-huis-folders van winkels (36%) zijn de meest genoemde bronnen van informatie.

Vooral kleding en schoeisel

Bovenkleding (41%), schoenen (36%), parfum en eau de toilette (28%), beautyproducten en make-up (21%), computers en laptops (20%) en speelgoed (20%) zijn de meest populaire producten voor de fans van Black Friday. Gemiddeld hebben ze interesse in vier verschillende productcategorieën.

Niet voor iedereen bijzonder

Tegenover een kleine groep van 8 procent die er volledig van overtuigd is dat de kortingen vandaag op 24 november echt bijzonder zijn, staat een veel grotere sceptische groep van 49 procent die dit zeer in twijfel trekt. Precies twee derde van de Nederlanders heeft daarnaast een afkeer van zo’n vaste dag om de aankopen voor de feestmaand te doen. Zij bepalen zelf wel wanneer ze gaan shoppen. Vanzelfsprekend denken de millennials hier een stuk positiever over, maar zij zijn dan ook de hoofdrolspelers op het feestje dat Black Friday heet.


Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie