Naar inhoud

Black Friday staat in Nederland nu definitief op de kalender

In de Verenigde Staten van Amerika wordt sinds een halve eeuw de dag na Thanksgiving Day het startsein gegeven voor de aanloop naar de feestdagen. Met speciale aanbiedingen worden op die dag Amerikaanse consumenten naar de winkels gelokt, met recordomzetten als resultaat. Deze Black Friday kennen we nu ook in Nederland. Voor Nederlandse winkels, offline en online, is deze dag voor de koopjesjacht zonder enige twijfel bijzonder belangrijk geworden. Vergeleken met slechts vijf jaar geleden is het belang van deze dag zelfs met 2.000 procent toegenomen.

Black Friday

De Amerikaanse traditie Black Friday is inmiddels over de hele wereld verspreid. Nederland is niet achter gebleven en elk jaar weer stijgt het aantal winkels dat inhaakt op deze dag aan de vooravond van Sinterklaas en Kerstmis. Door de stijging van het aantal deelnemende online webwinkels en de toegenomen interesse bij online shoppers, is het verkeer op het platform Kortingscode.nl gestegen tot 2,6 keer hoger dan op een normale dag.

In Nederland

“We zien dit jaar een minder explosieve groei van het verkeer. Dit komt waarschijnlijk door het grotere aantal adverteerders die meedoen aan Black Friday. Dit spreidt namelijk het verkeer. Tevens zijn adverteerders dit jaar veel beter voorbereid en eerder begonnen met het communiceren van hun acties”, aldus Arthur Goldman, managing director van het e-commerceplatform Global Savings Group in Amsterdam.

Resultaten

De effecten van Black Friday op de websites van het onderzochte platform zijn:

  • Het verkeer op de websites van het onderzochte platform is gestegen met 160 procent op Black Friday 2017 in vergelijking met een gemiddelde vrijdag.
  • De gemiddelde orderwaarde daalde met 30,9 procent in vergelijking met Black Friday 2016. Het orderbedrag was € 90,08 in 2016 en is gedaald naar € 62,25 dit jaar. Door het toenemende aantal deelnemende webshops wordt het aankoopbedrag verdeeld onder webwinkeliers.
  • De meest populaire categorieën in Nederland zijn elektronica en mode.
  • De meeste bestellingen zijn tussen 9.00 en 10.00 uur, 13.00 en 14.00 uur en 15.00 en 16.00 uur gedaan. De orders zijn dus voornamelijk onder werktijd geplaatst. De hoogste piek in het aantal bezoekers op de sites is gemeten om 10.00 uur.
  • De populairste online winkels in Nederland zijn bol.com, MediaMarkt en Zalando.
  • Het aandeel van mobiel is 57,5 procent van het totale verkeer. 28,8 procent van de shoppers heeft zijn aankopen via een smartphone gedaan. Veel mensen zoeken mobiel maar doen de aankopen nog altijd op desktop.
  • 58,6 procent van de shoppers is vrouw, 41,4 procent man.

Cyber Monday

Black Friday is de start van het zogenaamde Cyber Weekend. Het weekend wordt afgesloten op maandag met Cyber Monday. Vorig jaar was deze dag nog niet zo populair, maar de verwachting is dat het in 2017 een stuk toeneemt.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie