Naar inhoud

Blijvende aandacht voor het merkvertrouwen van de consument

Bedrijven van alle formaten en in alle sectoren hebben te maken met cybercriminaliteit. Het digitale landschap evolueert snel, waardoor cybercriminelen steeds meer mogelijkheden zien om brutaler en verfijnder toe te slaan. Uit de laatste cybercrimestatistieken van het Office of National Statistics (ONS) blijkt dat meer dan de helft (51%) van alle fraudezaken cyber-gerelateerd was. Met de online winkelomgeving als een van de meest aantrekkelijke targets. Daarom is het van cruciaal belang dat organisaties hun online merkbeschermingsstrategie voortdurend blijven ontwikkelen en proactief handelen. Het zijn immers de merken die lui zijn op dit gebied die het slachtoffer worden.

Cybercrime, of het nu om de verkoop van namaakgoederen of om online fraude gaat, heeft een enorme impact op een bedrijf. Niet alleen heeft het rechtstreeks invloed op de inkomsten. Deze activiteiten tasten ook de reputatie aan, de klantbinding en het merk als geheel. Maar wat kunnen merken doen om te zorgen dat ze zichzelf beschermen tegen deze praktijken? De volgende drie handvatten helpen bij het opzetten van een effectieve online merkbeschermingsstrategie.

1. Inzicht verkrijgen

Een van de grootste kansen voor het bedrijfsleven is, zonder twijfel, social media. Het virale karakter en de toegankelijkheid maken het ideaal voor marketing, sales en interactie met klanten. Echter, het is een tweesnijdend zwaard: het virale karakter en de toegankelijkheid vormen ook een grote bedreiging voor het bedrijfsleven. Het is relatief eenvoudig om een lookalike bedrijfsprofiel aan te maken, een merk te imiteren of zelfs CEO’s van bedrijven te ‘catfishen’. Het non-stop monitoren in meerdere talen op alle sociale platformen is dus nodig om niet alleen problemen van klanten te spotten en eventuele negatieve berichten op te volgen, maar ook om merkmisbruik de kop in te drukken. Denk naast social media ook aan het monitoren van online marktplaatsen, blogwebsites en applicaties. De vele platformen waarop de cybercrimineel van tegenwoordig actief is, maakt de bescherming van je merk geen eenvoudige taak, maar des te belangrijker.

2. Creëer merkrichtlijnen

Veel merken stellen uitsluitend merkrichtlijnen op voor gebruik in het offline domein. Hoewel dit zeker belangrijk is, vertalen deze richtlijnen zich niet automatisch door naar het online domein. Hierdoor gaat het vaak bij de start van een bedrijf al mis: merkrichtlijnen zijn nodig voor zowel offline als online gebruik. Vergeet hierbij niet de regels over content, de registratie van domeinnamen, profielen op social media (wie controleert en beheert?) en gedrag op social media (wat kan wel en wat niet?).

3. Focus op de grootste boosdoeners

Als bedrijf kom je verschillende niveaus van misbruik en schending tegen: van de verkoop van één nep-product op een online marktplaats tot een bedrijf dat aan de lopende band honderden nep-producten aanbiedt via social media. Het is aan te raden om deze verschillende niveaus te identificeren en de focus op de hoge niveaus te leggen. Hoe hoger het niveau, hoe groter de impact. Alle vormen van misbruik en schending tegelijk willen aanpakken is simpelweg voor de meeste bedrijven niet haalbaar. Tenzij er een extern bureau wordt ingeschakeld die de intensieve monitoring en opvolging overneemt.

Merken worden geconfronteerd met een groot aantal bedreigingen in de hedendaagse online omgeving. Het ontwikkelen en implementeren van een effectieve online merkbeschermingsstrategie kan een uitdaging zijn gezien de omvang van het online landschap. Door te focussen op gebieden zoals inzicht in alle online platformen, merkrichtlijnen en het stellen van prioriteiten, zet je de eerste stappen naar effectieve online merkbescherming en daarmee naar het behouden van het vertrouwen van de klant.

De auteur is regional manager Nordics en Nederland bij MarkMonitor, een onderneming gespecialiseerd in online merkbescherming.

Bron: CustomerTalk
0
Momenteel is deze website in ontwikkeling. Heeft u een opmerking, laat het ons weten. Stuur een e-mail naar service@customertalk.nl
Sluit
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie