Naar inhoud

Blik op de trends in technologische innovatie op ‘CES 2021’

Al decennialang worden jaarlijks begin januari op de ‘Consumer Electronics Show’ (CES) de nieuwste technologische innovaties aan de wereld getoond. Daar waar in voorgaande jaren duizenden nieuwsgierige mensen naar Las Vegas in de Verenigde Staten van Amerika reisden om ’s werelds grootste technologiebeurs te bezoeken, is dat in 2021 niet het geval als gevolg van de COVID-19-pandemie. Dit jaar vindt het evenement dan ook van maandag 11 januari tot en met donderdag 14 januari online plaats.

Nu een van de invloedrijkste technologiebeurzen ter wereld volledig digitaal gaat, zijn de verwachtingen juist extra hooggespannen. De prangende vraag is op welke wijze de deelnemende bedrijven op een virtuele manier het geïnteresseerde publiek de nieuwste technologische innovaties laat ervaren. Dit gebeurt bovendien in een tijd waarin de actuele ontwikkelingen allemaal in elkaar grijpen. Dat kan alleen maar spectaculair worden. Dit is een overzicht van enkele trends die we kunnen verwachten.

De belofte van technologie als antwoord op COVID-19

De pandemie heeft technologische ontwikkelingen een enorme boost gegeven. De langetermijngevolgen komen voor de kwetsbaarste mensen het hardste aan. Tijdens ‘CES 2021’ zijn talloze voorbeelden te zien hoe technologie de behoeften van die kwetsbare groep op het gebied van gezondheid, voeding en onderwijs kan ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan innovaties met ruimtetechnologie om de toegang tot onderwijs in arme regio’s en plattelandsgebieden te verbeteren. Ook de snelle opkomst van virtuele zorgmodellen om zorg op afstand te kunnen verlenen, is exemplarisch voor deze tendens.

De toenemende adoptie van 5G wereldwijd

COVID-19 heeft een revolutie teweeggebracht in de vraag naar connectiviteitsdiensten en in de behoefte naar mogelijkheden voor thuiswerken. De vijfde generatie van standaarden en technologie voor mobiele telefonie (5G) zorgt ervoor dat allerlei nieuwe taken op afstand uitgevoerd kunnen worden. Ook de acceptatie van 5G in de auto-industrie en de retailsector versnelt om voortdurend in staat te zijn te anticiperen op nieuwe klantbehoeften. We kijken niet alleen naar de manier waarop organisaties 5G integreren in hun producten en diensten, maar tevens hoe deze communicatietechnologie de hele economie kan stimuleren en banen kan creëren.

De nieuwe behoeften van consumenten

Niet alleen kostenbesparingen, schaalbaarheid en snelheid zorgen voor een versnelling van de omarming van de cloud, ook nieuwe voorkeuren en behoeften van consumenten vormen een drijfveer voor deze transformatie. Denk aan gamers die zonder consoles willen spelen of consumenten die vragen om nieuwe diensten voor hun connected cars. De vraag is welke rol cloudtechnologie in deze transitie speelt. Tijdens ‘CES 2021’ kijken we naar de nieuwste producten en diensten die de cloud mogelijk maakt, evenals naar de manier waarop ondernemingen deze technologie benaderen en welke impact dat heeft op de ervaring van consumenten.

Martijn Wiering is strategy & consulting senior manager bij consultancyorganisatie Accenture.

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie