Naar inhoud

Blockchain en artificial intelligence gemeengoed in finance

Nederlandse financiële professionals lijken klaar te zijn voor de komst van technologieën als blockchain en artificial intelligence. Een ruime meerderheid (70%) is inmiddels gestart met het uitwerken van de eerste ideeën voor de inzet van deze technologieën, gaat er op korte termijn daadwerkelijk mee aan de slag of zet de technologieën zelfs al in. 20 procent van deze professionals weet van het bestaan van blockchain en artificiële intelligentie af, maar heeft het nog niet op de agenda staan. Opvallend is dat een op de tien finance professionals geen idee heeft wat deze technologieën inhouden.

Dat leert een onderzoek onder ruim 300 financiële professionals uit Nederland, dat is uitgevoerd door FinTech-onderneming Onguard.

Financiële dienstverleners transformeren tot IT-bedrijven

De nieuwe technologieën vragen om een andere kijk op businessmodellen van organisaties en dat zien de financiële professionals ook. Ruim twee derde (68%) verwacht namelijk dat financiële instellingen binnen tien jaar volledig getransformeerd zijn tot IT-bedrijven. Met de stelling of de huidige werkgever over tien jaar nog bestaat is 86 procent het eens of helemaal eens. Bang voor de verdwijning van hun werkgever zijn de professionals dus niet, maar volgens 41 procent van de finance professionals heeft de komst van blockchain en kunstmatige intelligentie wel grote invloed op de werkgelegenheid.

Adoptie van blockchain en artificial intelligence

“Waar in 2018 technologieën als blockchain en kunstmatige intelligentie vooral veel in opspraak waren en gelabeld werden als hype, zien we dat organisaties nu daadwerkelijk zijn begonnen met de adoptie ervan”, duidt Marieke Saeij, chief executive officer bij Onguard. “Wij zetten bijvoorbeeld artificial intelligence in om het gehele order-to-cash-proces voor bedrijven te optimaliseren. Voor organisaties wordt het hierdoor onder andere mogelijk om te voorspellen of en wanneer hun klanten betalen.”

Verschil maken met persoonlijke interactie

“Voor de financiële dienstverlening biedt ook blockchain een uitkomst. Het maakt bijvoorbeeld de herkomst van betalingen transparant en een stuk veiliger, waardoor de kans op fraude nihil wordt. Dat dit gevolgen heeft voor de werkgelegenheid, staat buiten kijf. Banen die vandaag de dag nog relevant zijn, worden over een aantal jaar anders ingevuld. Repeterende taken kunnen eenvoudig worden overgenomen door technologie, waardoor er meer ruimte ontstaat om het verschil te maken met persoonlijke interactie. Het is belangrijk dat financiële professionals zich continu blijven ontwikkelen, zodat hun talent kan worden ingezet waar technologie dat niet kan. Wat ons betreft, is dit een mooie ontwikkeling en we kijken uit naar wat de toekomst te bieden heeft.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie