Naar inhoud

Blue Monday wordt steeds meer gekoppeld aan zelfverwennerij

Waar in het verleden alleen christelijke feestdagen in de westerse samenleving een speciale plek op de kalender kregen, heeft tegenwoordig vrijwel iedere dag een speciaal thema. Zo wordt die maandag in januari waar de goede voornemens definitief achterhaald zijn en de zomervakantie nog zo ver weg is Blue Monday genoemd. Eigenlijk valt deze dag van de weemoed op de maandag van de laatste volle week van januari. Dit jaar valt het een week eerder op 15 januari – vandaag dus – omdat op 22 januari de eerste loonbetaling van het jaar al een feit kan zijn. Retailers grijpen Blue Monday aan om consumenten te verleiden tot zelfverwennerij.

Iedere dag een thema

De overvloed aan themadagen heeft overigens niets te maken met event driven marketing. In hun gelijknamige boek – winnaar van de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs 2004’ – geven Egbert Jan van Bel, Ed Sander en Ruud Verduin de volgende definitie: een discipline binnen marketing waar commerciële en communicatieve activiteiten zijn gebaseerd op relevant en geïdentificeerde veranderingen in de individuele behoeften van de klant. De auteurs duiden hiermee op levensgebeurtenissen als de geboorte van een kind, het betrekken van een eigen huis en de pensionering.

Blue Day is omstreden

Blue Monday heeft overigens pas statuur gekregen in 2005. Voor die tijd kenden wij het vooral als een song van New Order, een new-wave-band uit Manchester, die deze single in 1983 uitbracht. De Britse psycholoog Cliff Arnall heeft het een bedenkelijke bodem gegeven met een naar eigen zeggen wetenschappelijk verantwoorde formule waaruit blijken dat die bewuste maandag in januari de meeste depressieve dag van het jaar is. Ofschoon wetenschappers de wankele theorie van Arnall massaal in twijfel trekken, wordt in de media uitgebreid aandacht aan het fenomeen gegeven.

Aangegrepen door retailers

Toch is deze maandag voor zowel bedrijven als consumenten een dag met weinig opwinding. De feestdagen zijn net achter de rug, het weer laat zich vaak nog niet van zijn goede kant zien en eerste heuglijke gebeurtenissen van het jaar laten nog lang op zich wachten. Het duurt zelfs nog een maand voordat het carnavalsfeest losbarst. Voor retailers die in deze periode weinig klanten naar hun offline en online winkels weten te trekken, is Blue Monday daarom een mooie gelegenheid klanten te verleiden zichzelf te verwennen op deze neerslachtige maandag.

Dag voor zelfverwennerij

Een voorbeeld van een dergelijk initiatief is Blue Monday Nederland. Dit platform wil een positieve draai geven aan deze dag. In samenwerking met verschillende Nederlandse retailers worden op de website uiteenlopende aanbiedingen gepromoot. Initiatiefnemer Sjoerd Nelissen ziet het als een ludieke actie om traffic te genereren, die vorig jaar voor het eerst is georganiseerd. Volgens Nelissen was het toen een klein succes. Enkele deelnemende winkels met exclusieve aanbiedingen op Blue Monday zijn onder andere SCORE, Bonprix, Cook&Co, CameraNu.nl, BCC en Intersport.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie