Naar inhoud

Boekreview: Digital Transformation (5 sterren)

Eerst was daar de computer. Toen kwam het internet. Daarna volgden de sociale media. Vervolgens kregen we de smartphone. En nu spreken we over het internet der dingen, Internet of Things. What's next? Slechts een enkeling doet de juiste gok. Vast staat dat de digitale transformatie voortdurend is en in snelheid enkel toeneemt. De naweeën van de kredietcrisis nemen af, het consumentenvertrouwen stijgt weer en toch zijn traditionele bedrijven niet in staat hun marktpositie te behouden. Ze verliezen terrein omdat de regels veranderd zijn, vooral door digitale disruptie. In het boek “Digital Transformation” presenteren Jo Caudron en Dado Van Peteghem een model dat organisaties ondersteunt bij de voorbereiding op de toekomst. Een toekomst die morgen weer anders kan zijn.

Het boek

Een boek over digitale transformatie lijkt een contradictie. Maar de auteurs stellen uitdrukkelijk dat mensen nog steeds de voorkeur geven aan lezen van geduldig papier. Bovendien delen zij graag hun opvattingen en ervaringen, hetgeen wellicht in strijd is met hun belangen als consultants. Evenwel, expertise verborgen houden voor een breed publiek is een voorbeeld van de wijze waarop in het verleden zaken werden gedaan. Het delen van informatie op een open en transparante manier maakt deel uit van een nieuwe vorm van toekomstgericht samenwerken.

Economen, consultants en opiniemakers spreken veelal over digitale disruptie, een term met een pessimistische lading. Caudron en Van Peteghem kijken liever naar de opportuniteiten die de digitalisering biedt om nieuwe producten, diensten en bedrijven te ontwikkelen. Natuurlijk zien zij ook het intimiderend karakter van de digitale transformatie. Door echter helder na te denken over de manier hoe dingen anders aangepakt kunnen worden, kijken de twee Belgen optimistisch naar voren.

De digitalisering heeft de afgelopen jaren vooral impact gehad op de traditionele marketing. De digitale media hebben marketeers gedwongen inzicht te krijgen over de interactieve manieren van communiceren met klanten. Met de dialoog als uitgangspunt. De schrijvers van het boek achten de digitale transformatie meer dan het aanpassen van de marketingaanpak. Zij zien het als een heroriëntatie van de hele organisatie over de wijze waarop de uitdagingen van de digitale transformatie aangepakt dienen te worden. Het gaat niet meer om het aanpassen van de marketingstrategie, maar over de noodzakelijke totale verandering van bedrijven en instellingen.

De beoordeling

Innovatief. Met hun Digital Transformation Modelling bieden de schrijvers van het boek een werkwijze om customer insights te verwerven. Het is methodologie die de lezer in pragmatische stappen wakker schud, helpt de mogelijke toekomst te begrijpen. Maar bovenal oplossingen aanreikt om concrete acties te ondernemen waarmee controle kan worden verkregen over de transformatie. Aan de hand van zeven metaforen wordt het model helder toegelicht.

Inspiratie. Het aangereikte model is niet wetenschappelijk getoetst. Het is samengesteld op basis van de lessen die geleerd zijn tijdens de vele projecten met klanten uit verschillende sectoren die de auteurs hebben begeleid. Daarmee verdient de methode de predicaten eenvoudig, pragmatisch en no-nonsens. Het boek mag gezien worden als een handleiding voor de toekomst die wij in petto hebben, als de gids die organisaties in alle branches nodig hebben het digitale tijdperk met vertrouwen in te stappen.

Praktisch. Door bij elke stap in het proces telkens een terugkoppeling naar de lezer te leggen, wordt de methode niet alleen geloofwaardiger, maar vooral inzichtelijker. Heilige huisjes worden daarbij niet gespaard. De route naar de ultieme customer experience in de digitale wereld is ook confronterend. Want de noodzakelijke aanpak is allesomvattend, het vraagt een metamorfose van de totale organisatie. En verklaart tevens het succes van start-ups.

Natuurlijk begrijpen we al de redenen waarom het een jaar duurt om een behoefte te definiëren en die naar technisch jargon te vertalen, waarom het nog eens een jaar duurt om iemand te vinden die dat kan realiseren en dat je dan nog eens twee jaar moet wachten voor iets echt functioneert. We begrijpen de redenen, maar het zijn de verkeerde redenen. Start-ups doen het niet zo. Als je er twee jaar over doet om een slecht uitziende, verouderde applicatie te ontwikkelen die het bedrijf centraal stelt, dan kan je wel raden wie de strijd zal winnen. Natuurlijk is hun oplossing niet volgens het boekje ontwikkeld, is ze niet aan legal & risk voorgelegd en is ze ook niet gebouwd met technologie van IBM, Microsoft, Oracle of SAP. En toch: de oplossing bestaat, is op de markt, neemt klanten van je af en maakt je business kapot. De ironie is dat hoe beter je georganiseerd bent, hoe moeilijker het zal zijn om agile en flexibel te zijn. Een uitstekende operationele werking is vaak een hinderpaal voor alles wat je in deze nieuwe digitale wereld moet zijn om het tegen de verstoorders op te nemen.” (Jo Caudron & Dado van Peteghem, Digital Transformation, bladzijde 146)

Eindoordeel

Digitaal is al lang geen gimmick meer. Het is een onlosmakelijk element van het menselijke bestaan geworden. Met hun Digital Transformation-model geven Caudron en Van Peteghem op heldere wijze de impact van digitale revolutie op de activiteiten van organisaties weer. Bovenal durven ze man en paard te noemen. In het boek wordt een totaaloverzicht gegeven van de ontwikkelingen van nu, die bedrijfsstrategieën volledig overhoop halen. Met niet alleen aandacht voor economische en technologische ontwikkelingen, maar ook met oog voor milieuvervuiling en de actuele vluchtelingenproblematiek. Zonder te stranden in cynisme. Dit optimisme verdient de maximale score: 5 sterren!

Titel: Digital Transformation

Auteurs: Jo Caudron & Dado Van Peteghem

Uitgever: Lannoo Campus

Doelgroep: Directeuren, HR-managers, ICT-managers, marketingmanagers, salesmanagers

Pagina's: 256

Prijs: € 29,99

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie