Naar inhoud

Boekreview: Meer opens, meer clicks (4 sterren)

Als je in de vorige eeuw aan je werkdag begon, had je tot de eerste koffiepauze alle tijd je bureau op orde te brengen. Want de brieven, offertes en rekeningen werden pas na tien uur vanaf de postkamer gedistribueerd. Tegenwoordig werp je na het tot zwijgen brengen van de wekker een blik op de smartphone. De urgentie van de berichten bepaalt de definitieve agenda van de dag.

Het is een obligaat cliché te stellen dat de digitalisering het leven en werken heeft veranderd. Een brief schrijf je hooguit nog voor Amnesty International, een kaartje stuur je alleen nog met Kerstmis naar je moeder. Communicatie verloopt in het digitale tijdperk via andere kanalen, die een onbekende houdbaarheid hebben. Immers, die onbeperkte sms-bundel laten we massaal ongebruikt.

Een medium is echter al sinds het prille begin van het internet een standaard: e-mail. De digitale brievenbus is dan ook voor marketeers een belangrijk instrument. De reclamefolder is vervangen door een nieuwsbrief. Het middel wordt daarom door veel bedrijven en instellingen ingezet. Maar marketing is geen bouwkunde. In geen enkel handboek vind je het aantal schroeven dat nodig is voor een effectieve campagne.

Het boek

Meer opens, meer clicksIn 'Meer opens, meer clicks' geven Marc Borgers en Frans Reichardt het antwoord op die vraag ook niet. Maar de ondertitel van het boek geeft wel de verklaring voor het ontbreken van wetmatigheden. 'Succesvol testen en optimaliseren in e-mailmarketing.' Want één van de beste manieren om te luisteren naar je klanten en in te zien wat zij daadwerkelijk willen, is proefondervindelijk vaststellen wat beter werkt.

De auteurs mogen gelouterd genoemd worden in het verbeteren van de effectiviteit van e-mailmarketingactiviteiten. Zij weten hoe je kunt ontdekken welke klantsegmenten het beste responderen, op welke dag en welk tijdstip je e-mails moet versturen en welke onderwerpregels en pre-headers voor de meeste lezers zorgen. En het antwoord ligt bijna voor de hand: door structureel en gestructureerd te testen en optimaliseren.

Natuurlijk hebben we de wijsheid niet in pacht. We weten niet alles en ook wij leren elke dag. Toch weten we één ding zeker: als je onze ervaringen en die van tal van anderen, zoals we die voor je hebben gebundeld in dit boek, in de praktijk toegepast, ga je de resultaten van e-mailcampagnes structureel verbeteren. Dat garanderen wij je. Als je ons over een jaar laat zien dat je de lessen uit dit boek hebt toegepast en desondanks niet meer opens en clicks hebt gerealiseerd, krijg je van ons het geld van dit boek terug.” (Marc Borgers & Frans Reichardt, Meer opens, meer clicks, bladzijde 9)

De beoordeling

Innovatief. Mocht je recent een marketingcongres bijgewoond hebben, dan heb je vast en zeker de volgende kreet op een van de vele sheets voorbij zien komen: meten is weten. De auteurs laten deze open deur gelukkig voor wat het is en schetsen een structureerde methodiek voor de inzet van e-mail als instrument. Onderbouwd met de spelregels van de wetenschap die statistiek heet.

Inspiratie. Het bepalen van de effectiviteit van e-mailcampagnes is klassiek rekenwerk. Wie bang is voor worteltrekken, moet zich over die angst heenzetten. Of voor een ander beroep kiezen. Een geluk, de vele praktijkvoorbeelden maken het boek voor de lezer tot een logische vanzelfsprekendheid. Want de A/B-testen en multivariate testen van onder andere ING, Marktplaats, Microsoft, Philips en Vodafone wijzen de weg naar het verhogen van open- en clickratio's.

Praktisch. Niet alleen de constructieve methodiek die de schrijvers presenteren, is een voorbeeld van de toepasbaarheid. Ook het zeven-stappen-plan leert je vertrouwen op de testresultaten. Daarbij is het speelveld duidelijk afgebakend. Dat voorkomt ook dat het boek strandt in een van de vele zijpaden die het digitale domein kent. Alleen door voortdurend te testen zorg je dat jouw e-mails gelezen worden.

Bij het vaststellen van de scope van dit boek hebben we ervoor gekozen ons te richten op e-mail. Het testen van landingspagina's valt hierbuiten. Belangrijkste reden is dat het optimaliseren van landingspagina's een vak apart is. Het is echter nauw verbonden met het optimaliseren van e-mail. Daarom laten we het hier niet onvermeld. Ook voor Search Engine Advertising (SEA), Search Engine Optimization (SEO) en het optimaliseren van online conversieratio's zijn landingspagina's van groot belang.” (Marc Borgers & Frans Reichardt, Meer opens, meer clicks, bladzijde 59)

Eindoordeel

Met “Meer opens, meer clicks” leren Borgers en Reichardt dat je de effectiviteit van e-mailmarketingactiviteiten in eigen hand hebt. Zij tonen aan het optimaal inzetten van dit kanaal gewoon werken is. Over de houdbaarheid van het instrument door de opkomst van mobiele applicaties en wearables als de smartwatch laten zij zich niet uit. Wellicht een dankbaar onderwerp voor een volgende boek: 4 sterren.

4 sterren

Titel: Meer opens, meer clicks

Auteurs: Marc Borgers & Frans Reichardt

Uitgever: Adfo Books

Doelgroep: E-mailmarketeers, online marketeers, communicatie- en marketingprofessionals

Pagina's: 156

Prijs: € 19,95

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie