Naar inhoud

Boekreview: Social Media Marketing (4,5 sterren)

Als je tien jaar geleden de term sociale media in de mond had genomen, was verbazing de enige reactie geweest. Wellicht was dan nog wel gekeken of je geitenwollen sokken en sandalen droeg. Anno nu moet je constateren dat het verschijnsel razendsnel volwassen is geworden. Zonder LinkedIn-profiel worden geen stappen meer op de arbeidsmarkt gezet en zelfs bewoners van een verzorgingstehuis hebben een Facebook-pagina.

Het sociale domein heeft zelfs al een geschiedenis. Hyves is niet meer dan een verliespost op de balans van het mediaconcern Telegraaf Media Groep. Grote spelers op het internet maken verkeerde inschattingen, zo leert het weinig succesvolle Google+. En het is nog steeds twijfelachtig of het verstandig is jouw spaarcenten om te zetten in aandelen Twitter.

Het digitale tijdperk is leven zonder handleidingen. Al gelden nog steeds de wetten der logica van de Griekse filosofen. Het ontdekken van de sociale media is het pad betreden van trial and error. Sjef Kerkhofs en Robbert Gangadin zijn twee vroege vogels in het domein. In 2012 brachten zij het boek “Social Media Marketing, van strategie naar operatie” uit. Benieuwd welke opvattingen van toen nog actueel zijn.

Het boek

De auteurs mogen zich met een gerust hart pioniers noemen. Kerkhofs bracht in 2010 al het boek “Social marketing strategie, van experiment naar succes” uit. En Gangadin was in 2003 als mede-oprichter van het reisplatform WaarBenJij.nu zijn tijd ver vooruit. Zij beschrijven op structurele wijze het omzetten van een sociale strategie naar een succesvolle operatie.

De opkomst van de sociale media heeft marketing als vak definitief veranderd. De macht is in de handen van de klant gekomen, al is hij nog wat onwennig in deze luxe positie. Bedrijven en instellingen dienen zich op deze onomkeerbare ontwikkelingen aan te passen. Het overmatig zenden van boodschappen is overgegaan in interactie. Hoogleraar communicatiewetenschappen Peter Kerkhof voorziet dat dan ook in zijn voorwoord.

Kerkhofs en Gangadin hebben oog voor de interne dynamiek van organisaties die een professionele inzet van social media in de weg staat. De grootste hobbel is in het algemeen niet een gebrek aan kennis van de werking van Twitter of van het EdgeRank-algoritme van Facebook. Dergelijke kennis kan bijgespijkerd worden. Veel belangrijker is of de houding die werkt in sociale media aansluit bij de cultuur van een organisatie. Die houding werd recent door Kaplan en Haenlein omschreven als nederig, eerlijk en een tikkeltje onprofessioneel. Dat is even wennen voor de marketeers of communicatiemedewerkers die gewend zijn om continu te wijzen op al het moois dat de organisatie voortbrengt.” ( Sjef Kerkhofs & Robbert Gangadin, Social Media Marketing, bladzijden 11 en 12)

De beoordeling

Innovatief. In het boek wordt beschreven hoe je vanuit een strategisch framework de sociale media operationeel in kunt zetten. Het is het handboek dat je niet krijgt bij het openen van een account op Instagram. De schrijvers bieden een methodiek die je als routebeschrijving op het sociale domein mag beschouwen. Stapsgewijs brengen zij je praktische invulling van de sociale strategie. Op een wijze die haast vanzelfsprekend oogt.

Inspiratie. De veranderingen van het marketingvak als gevolg van de digitalisering hebben de auteurs overduidelijk begrepen. Voor de heren draait het niet om de kanalen, maar om het sociale aspect. Met interactie als het voornaamste doel, niet het profileren van producten of diensten. Zij beschrijven het structureel managen van het proces. Van campagne via content, naar conversatie en care tot conversie.

Content is de smeerolie in je dialoog met de doelgroep. Wil je producten promoten, wil je talenten overhalen bij jouw organisatie te solliciteren of wil jij meer inzicht krijgen in de voorkeuren van de doelgroep, dan kun je niet out of the blue een conversatie starten. Je geeft dan eigenlijk alleen aan dat je alleen aan jezelf denkt en niet aan de klant, fan of follower. Je bent pas bereid contact op te nemen wanneer je er als organisatie beter van wordt. En dat gaat je niet in dank worden afgenomen en het gaat je zeker niet aan die gewenste earned media helpen.” (Sjef Kerkhofs & Robbert Gangadin, Social Media Marketing, bladzijden 93 en 94)

Praktisch. Aan de hand van een duidelijke leidraad wordt de lezer stap voor stap van strategie naar operatie geleid. Voorbeelden uit de praktijk verhelderen de methodische beschrijving. Fouten worden met man en paard genoemd. Niet gek natuurlijk, want in jonge domeinen heeft niemand de absolute wijsheid in pacht. Ook de auteurs niet. Anders hadden zij wel nagelaten Hyves te noemen in hun boek.

Eindoordeel

Kan een boek uit 2012 over sociale media nu nog lezenswaardig zijn? Het antwoord is bevestigend. Weliswaar is de vormgeving gerust oubollig te noemen, de analyse van de auteurs is weloverwogen en nog immer praktisch toepasbaar. De citaten die zij quoten hebben de tand der tijds immers ook overleefd. Het getuigt van kennis en inzicht als je op een speelveld waar het gras net gezaaid is drie jaar na publicatie nog steeds verstandige dingen blijkt te hebben gezegd. Natuurlijk zijn Kerkhofs en Gangadin geen profeten, maar visie hebben ze zeker: 4,5 sterren.

Titel: Social Media Marketing

Auteurs: Sjef Kerkhofs & Robbert Gangadin

Uitgever: Adformatie Groep

Doelgroep: Directeuren, communicatiemanagers, marketingmanagers, salesmanagers

Pagina's: 162

Prijs: € 30,00

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie