Naar inhoud

‘Boer zoekt Vrouw’ is ook online het populairste tv-format

Met het televisieformat ‘Boer zoekt Vrouw’ scoort Yvon Jaspers geweldige kijkcijfers. Al sinds de eerste reeks in 2004 behoort het programma, waarin vrijgezelle agrariërs op zoek gaan naar een levenspartner, tot de best bekeken tv-programma’s van Nederland. De programma van KRO-NCRV bindt niet alleen op de zondagavond, als de reguliere uitzending is, de kijkers aan de beeldbuis. De zoektocht trekt ook veel online tv-kijkers.

Gedetailleerde online kijkcijfers

Via het MediaPanel verzamelt het onderzoeksbureau Kantar Media dagelijks gedetailleerde kijkcijfers van online programma content voor de Stichting KijkOnderzoek (SKO). Onlangs heeft de SKO het jaaroverzicht van 2017 gepubliceerd. In dit jaaroverzicht wordt het kijkgedrag gerapporteerd dat gerealiseerd wordt via andere apparaten dan het televisiescherm: desktop, laptop, tablet en smartphone. Het betreft programma's die online worden bekeken, zowel lineair als on-demand.

Inzicht bereik en kenmerken publiek

Naast het meten van tv-kijkgedrag streeft de SKO er naar om ook het online kijkgedrag zo volledig mogelijk in kaart te brengen. Met ingang van 1 januari 2016 wordt het online kijkgedrag naar televisieprogramma's van NPO, RTL en SBS gemeten. Per 1 augustus 2017 maken ook de live-streams van de zenders van FOX Sport Eredivisie deel uit van de online kijkcijfers. Deze kijkcijfers geven inzicht in het online bereik en de kenmerken van het publiek.

In Nederland wonen 15,7 miljoen mensen van 6 jaar en ouder. In 2017 heeft 54,3 procent van hen één of meerdere online aangeboden televisieprogramma van de NPO, RTL, SBS of de zenders van FOX Sports Eredivisie bekeken. Dit komt overeen met 8.505.000 kijkers.

Meest online bekeken programma's in 2017

Het meest online bekeken programma van 2017 is de uitzending van ‘Boer zoekt Vrouw Internationaal’ van 16 april met gemiddeld 201.000 kijkers. Het aandeel online kijkers in het totaal aantal kijkers – televisie plus online – voor dit programma was 5 procent. Het percentage online kijkers in het totaal aantal kijkers was met 42 procent het hoogst in de top 25 voor het programma ‘Brugklas’.

Online bereik publishers en devices

De NPO bereikte in 2017 maandelijks gemiddeld 2.520.000 kijkers online. RTL bereikte online maandelijks gemiddeld 1.454.000 kijkers, SBS 649.000 kijkers en de zenders van FOX Sports Eredivisie 154.000 kijkers. Het gaat hier om het aantal bereikte kijkers voor alle content die in 2017 is uitgezonden op tv en online is bekeken. Gemiddeld keken per maand 1.528.000 mensen via de desktop of laptop, 1.290.000 mensen keken via de tablet en 1.230.000 via de smartphone.

Meer informatie over het onderzoek vind je op de website van Kantar Media.
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie