Naar inhoud

Bol.com beleefde drukste dag ooit in de geschiedenis

De naweeën van de crisis zijn voorbij en online winkelen is een duurzame trend. Die conclusie mag je trekken na de recordomzet die bol.com afgelopen heeft behaald. Het webwarenhuis beleefde die dag de drukste dag in haar geschiedenis en vestigde daarmee opnieuw een e-commerce record. Waar recent de maandag voor Sinterklaas de boeken in ging als de drukste dag ooit, was het maandag in aanloop naar Kerstmis nog drukker. Dit resulteerde in een omzetgroei van ruim 20 procent ten opzichte van de drukste dag voor Sinterklaas, die ook al alle records brak.

Eindspurt Kerstman

Ruim 350.000 cadeautjes, kerstdecoratie, kookgerei en zelfs nog de laatste kunstkerstbomen raasden over de digitale toonbank. Op het drukste moment werden er maar liefst 11 artikelen per seconde besteld. De eindspurt van de Kerstman is een nieuwe trend: de verkopen voorafgaand aan Kerstmis kwamen enkele jaren geleden nog nauwelijks in de buurt van Sinterklaas.

Kerstperiode piekmoment

Inmiddels behoort de kerstperiode voor de webwinkel echter tot het hoogste piekmoment van het jaar. Naast cadeaus voor onder de boom worden er meer dan ooit artikelen voor de aankleding van het huis, de kerstboom en kersttafel besteld. In vergelijking met de drukste dag voorafgaand aan Kerstmis vorig jaar, is de omzetstijging zelfs 70 procent.

Bestedingen per artikel gestegen

Niet alleen het aantal artikelen op de drukste dag voor Kerstmis is hoger dan de drukste dag voor Sinterklaas, ook de besteding per artikel van 29 euro is gemiddeld 3 euro meer. Het zijn vooral de dertigers die hun kerstaankopen online doen. Zij schaffen per persoon de meeste artikelen aan. Voor de grote cadeaus moet je dit jaar bij de 40-plussers zijn. In de leeftijdscategorie veertig tot zestig jaar wordt namelijk het meeste geld uitgegeven per artikel.

Trend online kerstaankopen

Het lijkt erop dat Nederland meer dan ooit de kerstaankopen online doet”, aldus Daniel Ropers, algemeen directeur bij bol.com. “Al jaren zien we dat Kerstmis steeds populairder wordt, maar nooit eerder was er sprake van zo’n grote omzetstijging ten opzichte van Sinterklaas. Dat heeft zelfs ons verrast. Het bevestigt de ontwikkeling dat consumenten tegenwoordig niet alleen de kerstcadeautjes zoals speelgoed, parfum en sieraden online kopen, maar dat zij ons ook weten te vinden voor alle andere benodigdheden voor een gezellig huis in feestelijke kerstsfeer.”

Populaire kerstaccessoires

Veel Nederlandse huizen kleuren deze kerst aubergine en okergeel. Voor de kerstaccessoires zijn natuurlijke, robuuste en onbewerkte materialen in trek, waaronder hout, (denim) stof, metaal en koper. Zo behoort het houten kerstboompje tot de populairste kerstaccessoires van dit moment. Van de verschillende kersttrends die ter inspiratie worden aangeboden, worden de meeste accessoires en versiering aangeschaft binnen de stoere trend gebaseerd op Scandinavië en de natuur. Creatiever dan ooit zijn we met de kerstlampjes. De webshop constateert een ware trend in doe-het-zelven met verlichting waarbij niet alleen de kerstboom, maar steeds meer accessoires in en om het huis opvallend verlicht worden.

Gourmet als kerstdiner

Nederland bereidt zich massaal voor op het kerstdiner. De digitale dochter van Albert Heijn ervaart een sterke stijging in de verkoop van keukenmachines en pannen. Met ook dit jaar weer traditioneel aan de top: het gourmetstel. Maar deze krijgt stevige concurrentie van de pizzaoven (Trebs PizzaGusto) en de heteluchtfriteuse (Philips Airfryer), zo blijkt uit de verkoopcijfers. Natuurlijk is er traditiegetrouw extra vraag naar feestelijke make-up en parfum, maar opvallend genoeg worden in de winkel Mooi & Gezond ook meer condooms gekocht dan anders…

Populaire kerstcadeaus

Onder de kerstboom ligt bij veel gezinnen het nieuwe album van Adele. Deze is nog maar een maand uit en is nu al het meeste verkochte artikel bij de webwinkel van heel 2015, gevolgd door de Google Chromecast die ook in de afgelopen dagen weer in grote aantallen werd verkocht. Als kerstgeschenk van de baas kunnen nog meer mensen dan vorig jaar een bol.com-cadeaubon verwachten. In de afgelopen twee weken zijn een record aan zakelijke cadeaubonnen verkocht. De bon van 25 euro werd het vaakst aangeschaft. Andere populaire kerstcadeaus zijn:

• Cacharel NOA (parfum)

• Jean Paul Gaultier Le Male (parfum)

• Casio Collection goudkleurig retro horloge

• GEFU Spirelli Spiraalsnijder (keuken)

• Kobo e-reader

• 30 seconds (gezelschapsspel)

• Paw Patrol (speelset)

• Star Wars: Battlefront – PS4 (game)

• The Hobbit 3 Extended Edition (DVD)

• Het wonder van jou – Jan Paul Schutten (kinderboek)

• A Head Full of Dreams – Coldplay (cd)

• Neem een geit – Claudia de Breij (boek)

• Het Grote Top 2000 A Gogo kijk-, lees- en luisterboek

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie