Naar inhoud

Bol.com verwacht 50 procent meer omzet Sinterklaas

Traditiegetrouw maakt het online warenhuis bol.com zich vandaag, de maandag voor Sinterklaas, op voor een recordaantal cadeautjes dat vanavond verpakt moet zijn. Naar verwachting zullen de meeste bestellingen binnenkomen rond 21.30 uur, als de eettafel is afgeruimd en de kinderen naar bed zijn. De topdrukte in de winkel zal nog tot laat in de avond aanhouden waarbij op het drukste moment naar verwachting zo’n 10 artikelen per seconde besteld worden.

Online topdrukte

Even na middernacht verlaten meer dan 300.000 cadeautjes het pakjeshuis om thuis of bij een afhaalpunt bezorgd te worden. Het aantal bestelde cadeautjes zal vandaag naar schatting bijna 50 procent meer zijn dan vorig jaar op de drukste dag voor Sinterklaas. In een groot deel van de pakketjes zijn bordspelletjes en Lego te vinden. Maar de absolute favoriet voor de zak van Sinterklaas is het Playmobil Kinderziekenhuis.

Toename bestedingen

Bij de webwinkel komen dit jaar de meeste bestellingen per inwoner uit de provincies Noord-Holland en Utrecht. Net als vorig jaar zitten de big spenders in Noord-Brabant, Noord-Holland staat ook aan de top. In deze regio’s wordt gemiddeld het meeste geld uitgegeven per bestelling. Inwoners uit de provincies Groningen en Overijssel daarentegen geven het minst uit per bestelling. Uit een analyse van de besteding per artikel in de aanloop naar Sinterklaas blijkt dat Nederlanders gemiddeld € 26,- in de webshop uitgeven. In 2014 lag de besteding per artikel iets lager.

Groei mobiel winkelen

Het online winkelcentrum wordt op drukke dagen als deze ruim 2 miljoen keer bezocht. Dit is te vergelijken met de hoeveelheid inwoners van de vier grootste Nederlandse steden bij elkaar. Een derde van het bezoek komt binnen via de mobiele site en applicaties op smartphones. Dit aandeel is met 50 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar.

Mannen versus vrouwen

In het bestelgedrag is een opvallend verschil tussen mannen en vrouwen ontdekt. Over het algemeen geven mannen per bestelling meer uit dan vrouwen. Bij de kassa blijken vrouwen echter vaak meer artikelen in het winkelmandje te hebben. Zij kiezen vaker voor meerdere kleine cadeautjes, terwijl mannen het zichzelf wat makkelijker maken en kiezen voor minder maar grotere cadeaus.

Boven verwachting

Het is in onze ruim 16-jarige geschiedenis nog nooit zo druk geweest als vandaag”, zegt Daniel Ropers, directeur bij bol.com. “We hadden ons voorbereid op een sterke groei, maar de actuele cijfers overtreffen zelfs onze stoutste verwachtingen. In totaal verwerken we deze sinterklaasperiode meer dan 3 miljoen cadeautjes. Zodra Sinterklaas ons land binnenkomt, zien wij het aantal bestellingen per dag sterk toenemen.”

Keuze voor gemak

De meeste van onze klanten gaan op de maandag voor Sinterklaas over tot aankoop”, vervolgt Ropers. “We merken dat steeds meer mensen vertrouwd raken met het gemak van online winkelen en gebruik maken van de mogelijkheid om vlak voor pakjesavond nog de laatste inkopen te doen. De kans is dus groot dat deze piek nog zal aanhouden tot en met woensdag.”

Op het YouTube-kanaal van bol.com kun je een kijkje achter de schermen van het distributiecentrum nemen.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie