Naar inhoud

Branded content met relatief veel beeld is het effectiefst

In het hedendaagse leven zeggen beelden meer dan woorden, hoe inventief de schrijver zijn inkt ook laat vloeien. Dat geldt niet alleen voor jongeren, maar ook voor 50-plussers. Branded content en reclames met een beeldverhouding van 30 procent tekst en 70 procent beeld zetten in sterkere mate aan tot de overweging van een aanschaf en tot het daadwerkelijk kopen van een product dan dergelijke content en advertenties met meer dan 50 procent tekst.

Dit blijkt uit een onderzoek naar contentmarketing binnen print onder 700 Nederlanders in de leeftijd van 50 tot 80 jaar, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Kantar Public in opdracht van het Bindinc.Kenniscentrum. In dit studie is gekeken naar wat de hedendaagse 50-plusser vindt van branded content, of men dit leest of bekijkt, of het een rol speelt in het beslisproces en – belangrijker – of het werkelijk aanzet tot het kopen van een product of dienst.

Voorwaarden succesvolle branded content

Om antwoord te krijgen op deze vragen is een onderzoek gedaan naar de voorwaarden waaraan succesvolle branded content volgens 50-plusssers moet voldoen. De werking van een advertorial is gemeten aan de hand van voorbeeldadvertenties binnen 7 productgroepen en verschillende gemanipuleerde elementen. Binnen het onderzoek is er op basis van online gedrag gesegmenteerd. De onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in het rapport ‘Contentmarketing binnen print’.

Interesse belangrijkste trigger

De afgelopen 5 jaren is de interesse in vakanties en reizen en voeding onder de 50-plusdoelgroep sterk toegenomen. Interesse blijkt een belangrijke trigger te zijn om branded content te lezen, want 7 op de 10 50-plussers geven aan alleen branded content te lezen als het onderwerp ze interesseert (70%). Als men er iets nieuws van kan leren (28%) en als er een kortingsactie of aanbieding aan vastzit (26%), worden ook relatief vaak genoemd als redenen om branded content te lezen.

Beeld-tekstverhouding heeft invloed op de aankoopoverweging

In het onderzoek zijn verschillende aspecten binnen branded content meegenomen, namelijk het type content binnen de advertorial, wel of geen call to action, de geloofwaardigheid van het merk, gebruikte personen in de advertorial en het belang van de herkenning van de adverteerder. Al deze elementen zijn gewaardeerd op de overweging door de respondent. Zo blijkt een juiste verhouding van beeld en tekst essentieel voor de overweging van een product of dienst. Advertorials met een beeld-tekstverhouding van 30 versus 70 procent worden het beste overwogen. Ook wordt branded content met veel wisselende beelden met een hoger rapportcijfer beoordeeld. Te veel beeld werkt echter averechts, omdat de branded content dan te veel op een traditionele advertentie gaat lijken.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Bindinc.Kenniscentrum.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie