Naar inhoud

Buitenlandse webgiganten tijdens de feestdagen extra in trek

E-commerce maakt de wereld steeds kleiner. Doordat we steeds gemakkelijker online kunnen shoppen bij buitenlandse winkels vanuit onze woonkamers, is niet alleen de keuzemogelijkheid tussen producten, maar ook tussen webshops toegenomen. De webgiganten doen het dan ook het allerbest. Bijna iedereen heeft weleens iets besteld bij bijvoorbeeld bol.com. Maar niet alleen de Europese webgiganten zijn populair, want we shoppen ook steeds vaker buiten de Europese grenzen.

Met een stijgend aantal online shoppers in aanloop naar feestdagen, zijn ongetwijfeld ook weer flink wat kerstcadeaus over de landsgrenzen besteld voor onder de dennenboom. Onlangs is uit cijfers van Eurostat, het directoraat-generaal van de Europese Unie belast met het opmaken van statistieken, gebleken dat Europese landen in 2016 voor bijna 7,2 miljard euro aan speelgoed hebben geïmporteerd, waarvan maar liefst 85 procent uit China. De kans is dus groot dat een groot deel van de kerstcadeautjes dit jaar niet van Europese bodem komt.

Een van die niet-Europese webgiganten is het Amerikaanse Amazon, dat sinds dit jaar op de Nederlandse e-commerce-markt te vinden is. Hoewel cross-border-shoppen steeds laagdrempeliger wordt gemaakt, zijn er toch nog een aantal culturele verschillen tussen de shops waar consumenten zich niet altijd van bewust zijn. Het is daarom aan te bevelen veilig te shoppen en zo niet met verrassingen te worden geconfronteerd tijdens het winkelen bij online webshops uit Amerika en Azië. Het keurmerk Trusted Shops helpt je de vier belangrijkste culturele valkuilen te herkennen en omzeilen.

De webgiganten

Alibaba, Amazon, bol.com en Etsy, allemaal zijn het webgiganten. Maar hoe zitten ze eigenlijk in elkaar? Het concept van de webgigant is eigenlijk heel simpel. Grote webwinkels nemen kleine online retailers en particulieren tegen betaling onder hun hoede, zodat zij via het online verkoopplatform kunnen meeliften op de goede naam en grote klantbasis van die winkel. Een webgigant is dus eigenlijk een verzameling van allerlei verschillende winkels die online hun producten aanbieden, onder een sterke merknaam. Naast het verschaffen van het e-commerce platform, bieden de meeste grote e-commerce-platformen ook administratieve afhandeling aan, zoals distributie en klantenservice.

#1. Onvolledige prijsvermeldingen

Op het eerste gezicht lijken de niet-Europese webgiganten vaak het goedkoopst. Voor een prikkie kleding kopen bij AliExpress of Amazon is dan ook voor de meeste mensen niets nieuws. Toch zit er een cultureel verschil in de prijsvermelding tussen webshops uit verschillende landen, waardoor we niet altijd goedkoper uit zijn. Wist je bijvoorbeeld dat Amerikaanse webshops vaak prijzen weergeven zonder btw, maar deze pas bij het afrekenen erbij opgeteld wordt? Omdat we in Nederland gewend zijn om alle prijzen inclusief belastingen en toeslagen geadverteerd te zien, zijn veel Nederlandse online shoppers niet op dit verschil berekend. Hierdoor lijken de producten van Amerikaanse webshops in eerste instantie goedkoper dan in Nederlandse webshops, maar scheelt het onder de streep nauwelijks of niets. Tel daar de import- en bezorgkosten vanuit een ander continent bij op en het kan dan zelfs zijn dat je goedkoper uit bent door hetzelfde product in Nederland te bestellen. Het is dus raadzaam om de totale kosten altijd te controleren in het besteloverzicht voordat je op ‘Bestellen’ klikt.

#2. Kostbare retourzendingen

Wanneer je online shopt in het buitenland, is het vaak prijzig om je bestelling terug te sturen wanneer deze niet bevalt. Ook is de onzekerheid over wet- en regelgeving vaak reden genoeg voor mensen om niet cross-border te shoppen. Toch hoeft dit geen reden zijn om je bijzondere of exotische boodschappen te laten liggen. Voor Europa gelden veelal dezelfde regels, zoals een algemeen geldende herroepingstermijn van 14 dagen. Wanneer je echter je bestelling retour wil zenden naar bijvoorbeeld China, is het verstandig om te bekijken welke regels er gelden voor de Chinese retailer achter het platform. De meeste Europese en Amerikaanse e-commerce-giganten zoals bol.com en Amazon handhaven namelijk een algemeen retourbeleid, maar het retourbeleid van Chinese webgiganten zoals AliExpress verschilt per per aanbieder. Het is daarom verstandig om het retourbeleid door te lezen en online reviews te raadplegen van andere shoppers voorafgaand aan je aankoop.

#3. Automatische vertalingen

De meeste e-commerce-reuzen bieden een gelokaliseerde versie van hun website aan, of in ieder geval een vertaling van de webteksten in verschillende geografische gebieden. Door deze geautomatiseerde vertalingen kan het voorkomen dat sommige stukken tekst niet goed of zelfs helemaal niet vertaald worden en wegvallen. Dit is bij uitstek de oorzaak van miscommunicatie en dus miskopen. Door het wegvallen van de afmetingen en ambigue vertalingen zijn veel online shoppers bedrogen uitgekomen. Doe je dus een grote, prijzige kerstaankoop zoals meubelen, spit dan de specificaties extra goed door, of bekijk de pagina in de originele taal en maak zelf een vertaling met een betrouwbaar vertaalprogramma. Het zou natuurlijk zonde zijn als dat nieuwe tapijt zo groot is als je hand of de rugzak die als verrassing voor je partner hebt gekocht, alleen je hond past.

#4. Onbekende betaalopties

In Nederland betalen we het liefst met iDEAL, maar buiten ons land is deze betaalmethode veel minder gebruikelijk. Onlangs is uit onderzoek van Betaalvereniging Nederland gebleken dat maar liefst 57 procent van de online aankopen in Nederland wordt betaald via iDEAL en slechts 12 procent met creditcard. Niet alle Nederlanders hebben dan ook een creditcard. Wanneer we echtercshoppen bij webgiganten uit andere continenten hebben we niet veel keuze. Bij Alibaba uit Azië en het Amerikaanse Amazon moet met creditcard of via PayPal betaald worden. Het Chinese AliExpress heeft inmiddels wel iDEAL als betaaloptie opgenomen voor de West-Europese consumenten, maar is daarin eerder uitzondering dan regel. Het is daarom raadzaam om van voordat je mandje vol zit met cadeaus even te inventariseren wat de betaalopties zijn.

Kortom, een groot aanbod en lage prijzen zijn aantrekkelijk, maar het is belangrijk om extra goed op te letten wanneer je bij webgiganten uit andere continenten shopt. Mocht je geen risico willen nemen, dan kun je er natuurlijk altijd voor kiezen om bij bekende en betrouwbare webwinkels binnen Nederland of Europa te shoppen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie