Naar inhoud

Bureaucratie belemmert inzicht in organisatiedoel

In een gezonde organisatie weten medewerkers op welke wijze zij hun werkzaamheden dienen uit te voeren. Voor medewerkers in bureaucratische organisaties is dit onduidelijker dan voor medewerkers in platte organisaties met korte communicatielijnen. Rolduidelijkheid scoort binnen bureaucratische organisaties een 6,5, zeven tienden lager dan de 7,2 die plattere organisaties scoren.

Rolduidelijkheid

Dit blijkt uit het onderzoeksrapport 'Het verborgen potentieel van werkend Nederland 2016', dat is  gepubliceerd is door Effectory. Waarom is rolduidelijkheid belangrijk? Guido Heezen, directeur en oprichter van het mdewerkersonderzoeksbureau, legt dit uit. “Niets is zo basaal voor een medewerker als weten wat er van hem of haar verwacht wordt. Als dit niet het geval is, komen efficiëntie en kwaliteit in gevaar. Een medewerker kan keihard aan het werk zijn, maar toch niet presteren als niet duidelijk is wat er van hem of haar verwacht wordt. Dit levert frustraties op, zowel aan de kant van de medewerker als aan de kant van de organisatie. Medewerkers willen hun energie liever besteden aan de inhoud van hun taken, dan aan het uitzoeken wat hun taken precies zijn en hoe deze uitgevoerd moeten worden.”

Het grotere plaatje

Hoe kunnen bureaucratische organisaties laag scoren op rolduidelijkheid, terwijl verantwoordelijkheden hier juist nauwkeurig en uitgebreid zijn vastgelegd in procedures en protocollen? Heezen: “Uit onze onderzoeken blijkt dat medewerkers in bureaucratische organisaties het grotere plaatje missen. Wat is het organisatiedoel? Wat draagt mijn werk hieraan bij? Waarom doe ik dit en hoe kan ik dit dan het beste doen? Kort gezegd, ze weten vaak heel goed wat ze moeten doen, maar niet altijd waarom. En dit is wel essentiële informatie voor medewerkers om de juiste richting aan hun werk te geven. In een bureaucratische organisatie kan dit soort kennis vervagen, of zelfs verdwijnen, naarmate de gelaagdheid van de top naar de werkvloer toeneemt. Regels en procedures veranderen hier niets aan.”

Verbeterpotentieel

Uit het onderzoeksrapport blijkt dat medewerkers de mate waarin leidinggevenden hen op de hoogte houden van wat er speelt in de organisatie gemiddeld beoordelen met een krappe voldoende, een 5,9. Ook de stelling 'Ik vind dat het management de strategie en het beleid goed communiceert in de organisatie' scoort een 5,3.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je gratis aanvragen op de website van Effectory.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie