Naar inhoud

Burger King beveelt McDonald’s aan in revolutionaire reclame

In tijden van crisis wordt er een behoorlijk beroep gedaan op de creativiteit van marketeers – zo ook tijdens de COVID-19-pandemie. Bij Burger King lijken ze daar geen enkel probleem mee te hebben en zelfs grenzen te verleggen. De tak van de fastfoodketen in het Verenigd Koninkrijk gaat zelf zo ver dat het recentelijk in een tweet consumenten oproept om uitgerekend een Big Mac bij concurrent McDonald’s te bestellen. Het bedrijf lijkt hiermee de wetten van de reclamewereld te herschrijven.

Eerder hebben de marketeers van Burger King al laten zien een schier eindeloze stroom briljante ideeën succesvol uit te kunnen werken. Zo heeft het bedrijf op een creatieve manier de gevraagde en noodzakelijke social distancing weten in te vullen. De keten heeft bovendien via een trendsettende crossmediale aanpak awareness weten te realiseren voor het merk, door met de sponsoring van een club in de vierde en laagste divisie van het professionele voetbal in Engeland furore te maken in FIFA 20 – de populairste voetbalvideogame.

Aanbeveling voor concurrentie

De Britse tak van Burger King heeft nu zelfs baanbrekende stap gezet door op Twitter de concurrentie aan te prijzen:

“Bestel bij McDonald's, het is nooit in ons opgekomen om dit aan jou te vragen. Net zoals we er nooit aan gedacht hebben om je aan te moedigen een maaltijd te bestellen bij KFC, Subway, Domino's Pizza, Pizza Hut, Five Guys, Greggs, Taco Bell, Papa John's, Leon... of welke andere onafhankelijke eetgelegenheid dan ook. Kortom, een aanbeveling voor een concullega – fast of niet zo fast – is voor ons altijd uitgesloten geweest. Tot vandaag.

We hebben het nooit in ons hoofd gehaald om je dit te vragen, maar restaurants met duizenden personeelsleden hebben op dit moment echt jouw steun nodig. Dus als je wilt helpen, blijf jezelf dan trakteren op smakelijke maaltijden via bezorging aan huis, afhaalmaaltijden of een drive-through-restaurant. Een Whopper is altijd de beste optie, maar een Big Mac bestellen is zeker ook geen verkeerd idee.”

Oproep van Burger King UK

Deze oproep heeft inmiddels navolging gekregen van de collega’s in Nederland.

Oproep van Burger King NL

Zwaar getroffen horecasector

De horecasector in het Verenigd Koninkrijk is – net als in Nederland – zwaar getroffen door de pandemie en de maatregelen die zijn getroffen om de verdere verspreiding van het coronavirus in het land in te dammen. De nieuwe beperkingen die op donderdag 5 november 2020 in Groot-Brittannië en Noord-Ierland van kracht gaan, maken de situatie in dat land waarschijnlijk alleen nog maar erger. Alle restaurants moeten hun deuren dan – tijdelijk – sluiten en kunnen zich dan voorlopig uitsluitend richten op het afhalen of bezorgen van maaltijden.

Solidariteit niet bedrijfsbreed

Terwijl de takken van Burger King in bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk en Nederland een beroep doen op een gevoel van solidariteit met de voedingssector, heeft de Amerikaanse bedrijfstak juist voor een confronterende promotiebenadering gekozen. De hamburgerketen heeft een gratis Whopper geboden aan klanten die langs een van de engste plekken op aarde reden. Dat zijn vijf restaurants met gesloten luiken die ooit zijn beheerd door rivalen als McDonald's, Wendy's, Sonic en Jack in the Box.

Campagne tijdens Halloween

Als onderdeel van een promotiecampagne met een Halloween-thema hebben klanten in een straal van 100 meter van een van de verlaten fastfoodrestaurants hun locatie kunnen bevestigen in de Burger King-app om een voucher voor een gratis Whopper te ontvangen. Om het griezeleffect te versterken zijn gefotoshopte afbeeldingen met een donker wolkendek boven de restaurants ingezet. ‘Op sommige avonden kun je zelfs het sissende geschreeuw van een friteuse horen’, zo luidt het onderschrift bij de illustratie van de verlaten McDonald's in Illinois.

Illustratie uit de Halloween-campagne van Burger King USA

Foto’s: Burger King

Tip: Wil jij jouw merk succesvol neerzetten in het digitale tijdperk? Dan is de post-master-opleiding Strategisch Brand Management wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van modern brand management in het digitale tijdperk en hoe je een sterk merk bouwt.
  • Met de opleiding kun je direct aan de slag met je merkstrategie als fundament voor je organisatiestrategie.

Lees meer over deze opleiding ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie