Naar inhoud

Burger King scoort met briljante campagne in de game FIFA 20

Als een merk een stervoetballer aan zich wil binden voor een reclamecampagne, dient het daarvoor diep in de buidel te tasten. Bij fastfoodketen Burger King hebben ze zich evenwel gerealiseerd dat je helemaal geen miljoenen euro’s uit hoeft te geven om spelers als Virgil van Dijk, Lionel Messi en Cristiano Ronaldo met jouw logo op hun shirt te laten pronken. Dat kan namelijk veel goedkoper wanneer je met een briljante campagne de gamers in FIFA 20 – de populairste voetbalvideogame – succesvol weet te bereiken.


Reclamecampagne

Een jaar geleden is voor deze actie Stevenage Football Club benaderd, een voetbalclub die op dat moment onderaan bungelde in de League Two – de vierde en laagste divisie van het professionele voetbal in Engeland. De hamburgergigant is door die verbintenis de shirtsponsor van de nederige vereniging geworden. Dat heeft voor beide partijen tot een groot succes geleid. Stevenage FC speelt inmiddels in de League One en Burger King is prominent zichtbaar in FIFA 20.

Naamsbekendheid

Dankzij kanalen als FOX Sports kunnen voetballiefhebbers tegenwoordig voetbalwedstrijden in talloze landen aanschouwen. Maar de enige Nederlander die wellicht Stevenage FC vóór deze actie kende, is Jan Boskamp. En die telt eigenlijk niet eens mee, want hij woont in België. De marketeers van de Whopper-producent hebben echter verder gekeken dan de voetbalstadions en ook hun ogen open gehouden voor de virtuele wereld, waar een groot deel van hun doelgroep actief is.

Cultstatus Stevenage FC

Voetbalanalist Jan Boskamp is zeker niet de enige Nederlander die op de hoogte is van het bestaan van Stevenage FC. De voetbalclub uit Hertfordshire heeft namelijk een trouwe schare supporters in Nederland, die zich verenigd hebben in de Stevenage FC Dutch Supporters Association – een groep die in het verleden zelfs wel eens sponsor van de wedstrijdbal is geweest. Zo is Eddy Doorschodt al 25 jaar fan van de club. Hij heeft in al die jaren meer dan 100 keer een wedstrijd van de club – thuis én uit - bezocht. Zijn liefde gaat zelfs zo ver dat hij zijn zoon naar de vereniging heeft vernoemd: Steven. Overigens heeft die wel een eigen voorkeur, want hij – nu 12 jaar – is tegenwoordig een aanhanger van Wolverhampton Wanderers FC.

Eddy Doorschodt en zijn zoon Steven


Gamification

Samen met reclamebureau DAVID is na het sluiten van de sponsordeal de ‘Stevenage Challenge’ opgezet. Met deze actie zijn gamers uitgedaagd om te kiezen voor deze Engelse voetbalclub in FIFA 20. De spelers van deze game van computerspelfabrikant EA SPORTS zijn via social media opgeroepen de goals, die zij met dit team hebben gemaakt, te delen op Twitter. In ruil daarvoor hebben deze gamers kans gemaakt op gratis hamburgers en andere snacks van het fastfoodrestaurant.

‘Stevenage Challenge’ van Burger King

Social media

Door de campagne is Stevenage FC een echt fenomeen geworden onder de fans van de FIFA 20 Career Mode en heeft het imago van de voetbalclub met name in Engeland een enorme boost gekregen. Zo waren voor het eerst in de clubgeschiedenis alle teamshirts dat seizoen uitverkocht. De bescheiden club in het dagelijkse voetballeven is uitgegroeid tot een grote speler in het online domein. Zo is de club virtueel in staat gesteld sterspelers als Frenkie de Jong, Robert Lewandowski en Kylian Mbappé Lottin aan te trekken.

Publiciteit

Voor Burger King heeft de actie geleid tot een overvloed aan user-generated content in de vorm tienduizenden vermeldingen op social media. In die berichten staan afbeeldingen van sterren als Memphis Depay, Zlatan Ibrahimović en Neymar da Silva Santos Júnior met het logo van de onderneming op hun borst – zonder dat daarvoor één cent direct is uitbetaald, een succes dat de voetbalclub weer gedeeld heeft met een video op Twitter.

Tweet over de ‘Stevenage Challenge’ van Stevenage FC

Crossmediaal

Al vaker hebben reclamecampagnes van Burger King uitgeblonken in creativiteit en originaliteit. Maar deze crossmediale actie mag je met een gerust hart grensverleggend noemen in de wijze waarop jongeren – de voornaamste klanten en prospects van de organisatie – bereikt worden. Niet voor niets heeft de campagne dan ook vijf ‘Gold Pencils’ gewonnen tijdens ‘The One Show 2020’, een prestigieuze awardshow in de wereld van advertising, design en digitale marketing.

Analyse ‘Stevenage Challenge’

Foto: YouTube

Tip: Wil jij jouw merk succesvol neerzetten in het digitale tijdperk? Dan is de post-master-opleiding Strategisch Brand Management wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van modern brand management in het digitale tijdperk en hoe je een sterk merk bouwt.
  • Met de opleiding kun je direct aan de slag met je merkstrategie als fundament voor je organisatiestrategie.

Lees meer over deze opleiding ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie