Naar inhoud

Burger King speelt met reclames slim in op social distancing

Al enige maanden is de hele wereld bezig met de strijd tegen het coronavirus. Het merendeel van de samenleving probeert een steentje bij te dragen om de verdere verspreiding van COVID-19 tegen te gaan. In deze omstandigheden is het voor merken een behoorlijke uitdaging om op een creatieve manier social distancing te bevorderen en tegelijkertijd hun public relations te versterken. Fastfoodketen Burger King weet productpromotie handig te combineren met de boodschap om momenteel vooral afstand te houden.


Advertising

Consumenten verwachten in de bijzondere en bizarre tijd van merken dat deze de advertising voortzetten, zonder daarbij aan de crisis voorbij te gaan. Voor de meeste consumenten wereldwijd is het belangrijk dat merken hen in praktische zin helpen in het veranderde leven van alledag. Dat zien ze ook graag terug in de reclame-uitingen. Nederlanders vinden het bovendien belangrijk dat merken een positieve, optimistische toon aanslaan in hun reclameboodschappen. Daarin is Nederland overigens wel uniek.

Social distancing

Merken lijken zich op dit moment echter te willen verontschuldigen voor hun verkooppraatjes. Op het eerste gezicht lijkt er vooral angst te bestaan voor de reactie van consumenten op expliciete verkoopboodschappen. Het ene merk is echter het andere merk niet. Burger King gedraagt zich namelijk als een koning. De keten weet – zeker niet voor de eerste keer – de aandacht te trekken door met haar reclames niet alleen het belang van social distancing te benadrukken, maar natuurlijk ook een sneer uit delen aan concurrent McDonald’s.

Afstand bewaren met een hoelahoep

Sinds de uitbraak van de COVID-19-pandemie is voordringen in een hongerige mensenmassa even verleden tijd. Hoewel het misschien lastig is om afstand te houden tot je dierbaren, is het wel prettig dat wildvreemden momenteel niet meer in je nek hijgen. Het platform Stomp ontdekte in Singapore een vrouw die haar persoonlijke ruimte in een trein creëerde met een hoelahoep. Zij was haar tijd echter ver vooruit, want deze ontdekking is al meer dan een jaar geleden gedaan…

Meisje met een hoelahoep in een trein in Singapore, foto: Stomp


Lockdown

Tijdens de – al dan niet intelligente – lockdown moesten restaurants veelal vanwege de overheidsmaatregelen hun deuren tijdelijk sluiten. Dat gold vanzelfsprekend ook voor de filialen van Burger King. Maar de keten ontliep haar maatschappelijke verantwoordelijkheid niet en gebruikte bijvoorbeeld in Engeland de etalages om het belang van afstand bewaren onder de aandacht te brengen – een iconische manier om je betrokkenheid met de actuele omstandigheden duidelijk te maken.

Pand van Burger King in Engeland tijdens de lockdown

Concurrentie

Al jarenlang voeren Burger King en McDonald’s een hevige concurrentiestrijd. In hun reclameboodschappen wordt de strijdbijl dan ook regelmatige opgegraven. Op Valentijnsdag 2020 heeft Burger King in India een video uitgebracht waarin Ronald McDonald is neergezet als een eenzaam figuur. Mensen zijn aangemoedigd om een selfie met te clown te maken en die te delen via social media. Burger King heeft de makers van de origineelste inzendingen beloond met een gratis Whopper.

Commercial van Burger King op Valentijnsdag 2020 in India

Productpromotie

Toch is Burger King niet alleen bezig met het tonen van engagement en het uitdelen van sneren aan de concurrentie. In Italië brengt de fastfoodketen een Whopper op de markt met driemaal zo veel rauwe uien dan voorheen. Zelfs voor een culinaire leek is deze boodschap glashelder: als je net zo’n hamburger verorberd hebt, is je adem dusdanig dat iedereen automatische afstand van je houdt. En dat is twee vliegen in één klap, want op deze manier wordt social distancing gepromoot en wordt de verkoop van het product gepromoot.

Campagne ‘Social Distancing Whopper’ van Burger King in Italië

Waardering

De campagne smaakt de reclamewereld naar meer, want de waardering voor het idee is groot. Zo geeft Brilliant Ads, een platform dat de creatiefste marketingideeën ter wereld in de spotlight zet, in een tweet Burger King een groot compliment voor deze reclamecampagne. Het is dus ook nu mogelijk om producten te promoten, op voorwaarde dat eveneens rekening wordt gehouden met de veiligheid van consumenten.

Tweet van Briljant Ads over de campagne ‘Social Distancing Whopper’ van Burger King

Creativiteit

Ook in Duitsland toont Burger King een koninklijke creativiteit. Toen in dat land de fastfoodrestaurants onder strikte voorwaarden de deuren weer mochten openen voor bezoekers, introduceerde de keten social distancing-kronen, die twee mensen conform de regels op een creatieve en grappige manier op anderhalve meter afstand van elkaar houden. Zelf noemt de fastfoodketen de creatie in een tweet afstandelijk maar modieus.

Kronen voor social distancing van Burger King in Duitsland

Tweet van Burger King over de kronen voor social distancing in Duitsland

Inspiratie

“Uneasy lies the head that wears a crown”, zo schreef William Shakespeare al in het toneelstuk ‘The Second Part of King Henry the Sixth’. Zou dat een inspiratiebron zijn geweest? Duidelijk is echter wel dat Burger King kijkt naar de huidige mogelijkheden en zich niet blindstaart op de onmogelijkheden, zoals Koninklijke Horeca Nederland. Die brancheorganisatie roept namelijk op de anderhalve-meter-maatregelen op te heffen, juist op het moment dat een café in Hillegom een besmettingshaard voor het coronavirus blijkt te zijn.

Tip: Wil jij jouw merk succesvol neerzetten in het digitale tijdperk? Dan is de post-master-opleiding Strategisch Brand Management wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van modern brand management in het digitale tijdperk en hoe je een sterk merk bouwt.
  • Met de opleiding kun je direct aan de slag met je merkstrategie als fundament voor je organisatiestrategie.

Lees meer over deze opleiding ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie