Naar inhoud

Cadeaubonnen worden regelmatig niet ingewisseld

Een geschikt presentje vinden kan nogal een uitdaging zijn. Cadeaubonnen zijn dan de perfecte uitkomst, al denkt menig bezitter van een V&D-bon daar anders over. Meer dan vier op de vijf Nederlanders (84%) ontvangen ten minste af en toe een cadeaubon, een vijfde zelfs regelmatig. Het is dus blijkbaar een populair cadeau om te geven. Toch worden cadeaubonnen niet altijd gebruikt door de ontvanger. Bijna een op de vijf Nederlanders (19%) is op dit moment eigenaar van een of meerdere geldige, maar ongebruikte, cadeaubonnen die ze waarschijnlijk niet meer gaan inwisselen.

Populariteit waardebonnen

Dit blijkt uit een studie van onderzoeksbureau Panelwizard onder ruim 1.000 Nederlanders in opdracht van de kortingssite ActiePagina.nl. Afgelopen feestdagen bestond 8 procent van de gegeven cadeaus in Nederland uit waardebonnen, giftcards of vouchers. Dit komt neer op bijna 10 euro per persoon. Altijd handig om te krijgen zou je denken. Maar toch geeft bijna twee derde (64%) een cadeaubon die ze zelf gekregen hebben, weleens weg aan een ander omdat ze er zelf geen interesse in hebben.

Beperkte geldigheidsduur

Een kwart (24%) van de Nederlanders is minder gul en verkoopt ongewenste bonnen gewoon weer. Een derde gooit ze weg. Ook blijkt het nog weleens lastig om een cadeaubon binnen een bepaalde tijd in te leveren. Bij meer dan een derde (36%) van de mensen die ooit een giftcard heeft gehad, is het ooit voorgekomen dat de giftcard niet meer geldig was toen ze hem wilden gebruiken. Bij een op de vijf Nederlanders komt dit zelfs vaker voor. Men is zich niet altijd bewust van de geldigheidsduur van de cadeaubon.

Ongebruikte giftcards

Waarom wisselen sommige mensen cadeaubonnen niet in? In de meeste gevallen worden ongebruikte giftcards gewoon vergeten (48%) en een derde (34%) kan geen items naar smaak vinden in de offline of online winkel. Een op de vijf geeft aan de ze de winkel of het merk sowieso niet leuk vinden. Bij offline bonnen is het handig dat de fysieke winkel in de buurt gevestigd is, want meer dan een kwart (26%) heeft ooit een bon niet ingewisseld omdat het bedrijf te ver weg of moeilijk te bereiken was.

Cashback-acties cadeaubonnen

Cadeaubonnen en vouchers worden vaak voor een ander aangeschaft. Maar de echte koopjesjagers weten al dat het ook loont om voor jezelf online op zoek te gaan naar cadeaubonnen of vouchers. Online kun je deze vaak met korting aanschaffen, zoals iTunes Credit of cashback-acties die gelden voor cadeaubonnen. Een derde (32%) van de Nederlanders doet dit al en nog eens 43 procent kan zich wel voorstellen dit in de toekomst ook te doen.

Flexibele inwisselbaarheid

Met een cadeaubon geef je als het ware flexibiliteit, want de ontvanger kan zelf bepalen wat hij of zij kiest en zit niet vast aan ongewenste cadeaus. Dit maakt giftcards ook zo populair, ook al zijn het niet de meest creatieve cadeaus”, zegt Iwan Mouton, partner-manager bij ActiePagina.nl. “Ook voor retailers zijn cadeaubonnen en vouchers een doeltreffend middel voor behoud en activering van potentiële klanten. Voorwaarde is wel dat de bonnen en vouchers flexibel inwisselbaar zijn via verschillende kanalen en apparaten, zodat het de klanten zo gemakkelijk mogelijk wordt gemaakt.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie