Naar inhoud

Call to passion – scoren met story-driven likeable business

Nu we in een roerige periode leven met de COVID-19-pandemie en de bijbehorende transformatie, vallen juist de merken op die het niet zozeer om likes en views gaat maar meer om die aloude interactie en gunfactor. Daarmee lijkt een nieuwe, sociale transitie aanstaande. Een zogeheten social business – of likeable business – luistert oprecht naar klanten en inspireert hen met boeiende boodschappen en dito leiderschap. De crowd is die grote fanbase rondom een onderneming die voortdurend de passie van de organisatie en het merk toont en deelt. Wellicht kent het bedrijf van de toekomst wel grote overeenkomsten met een voetbalclub en zijn fans.


Call to passion

Deze aanstekelijke call to passion zagen we al eerder ingezet worden bij virale marketing. Een authentieke organisatie – en haar klanten – werken in het geval van een succesvolle viral passievol samen als team. Denk hierbij aan vormen als co-creatie, aan simpele, verrassende – surprise – boodschappen en touchpoints die tot een woweffect – delight – leiden. Daarbij treffen we in de klantreis continu een transparante, dankbare en aanpasbare onderneming – adaptability – met de focus op de ideale users of customer experience. Dat kortzichtige woweffect is niets meer gebleken dan een natte scheet op weg naar een daadwerkelijk likeable business.

Adoptiemodel voor likeable business

Van woweffect naar likeable business

Na het klaarstomen van een likeable bedrijf en het in acht nemen van de voorwaarden die de organisatie likeable maken, kijken we wij naar die pakkende boodschap die in de contentvormen terug moet komen. De boodschap reflecteert natuurlijk het doel om te boeien en vooral te binden. Of om bestsellerauteur Seth Godin te citeren: “Maak iets waar de crowd over praat of over in dialoog treedt, anders heeft het geen zin.”

Als we in de onlinemarketingmix het middel social media marketing erbij halen, is het belangrijker om online te kunnen en te blijven boeien om zo binding te krijgen en te behouden met de belevingsgroep – de crowd. De traditionele merkwaarde van een organisatie lijkt online spontaan in te zakken als het bedrijf of het merk klanten niet kan boeien, binden, beleven en bereiken via de mediakanalen. Anno 2020 zijn wij dan ook ontdaan van de uitgeholde entiteit purpose marketing. Door te boeien en binden in de juiste communitý’s kun je een grote schare fans en volgers werven en de belevingsgroep uitbreiden.

Door te boeien en te binden ontstaat er beleving

Deze beleving kan worden gezien als eenzelfde top of mind merkbeleving – zoals bij klantretentie en brand awareness – of het kan autoriteit brengen in geval van thought leadership. Concreet: wees grappig en deel veel tips, leuke foto’s, komische dialogen, actuele virale video’s en vooral content van waarde. Storytelling is de rode draad van contentmarketing waarin een persoonlijk verhaal centraal staat.

Met zo’n persoonlijk verhaal probeer je informatie te verschaffen over een product, merk, persoon of organisatie en hiermee een crowd aan je te binden. Bij de doelgerichte inzet van contentmarketing staat een juiste beleving van de contentmix centraal. Een story helpt hierbij als boeiend bindmiddel. Storytelling zorgt voor bewustzijn, betrokkenheid, binding, beleving en bepaalt het telkens terugkerende element in het gehele contentaanbod. Storytelling is het mission statement van werkende contentmarketing. Denk daarbij aan:

  • het verhaal dat je hebt te vertellen rondom jouw organisatie, unieke ervaring, dienst, product, persoon of campagne;
  • de context waarin je het verhaal vertelt en de duurzaamheid van het verhaal;
  • de waarde die jouw verhaal heeft voor anderen;
  • een verhaal dat gemaakt is voor jouw publiek en niet alleen – maar – over jezelf gaat.
  • de emotionele binding met jouw belevingsgroep om engagement op te wekken.

Deze punten komen terug in de zogeheten ‘Storytelling Cheatsheet’ uit het ‘Handboek Online Marketing 7’. Het cheatsheet kent deze onderdelen voor de structuur van storytelling. De context is bijvoorbeeld het kanaal waarin de content wordt gebracht. Zo zet vlogger Enzo Knol YouTube in voor zijn dagelijkse videoverhaal. De challenge is de uitdaging, zoals het laten meestemmen door de kijkers van een televisieprogramma. Kijkers nemen zo deel aan het verhaal dat het programma vertelt. Het draait om de celebration – zoals het met klanten vieren van het binnenhalen van een prijs – en daar belevingscontent van maken.

Elementen uit een boeiende verhaal

Elementen in het verhaal die aanwezig moeten zijn, zijn onverwachte – unexpected – manoeuvres. De rode concrete draad in het verhaal moet – credible – naverteld kunnen worden door bijvoorbeeld klanten of medewerkers en het liefst emotionele componenten bevatten om likeable te kunnen identificeren:

  1. Kunnen ze er iets van leren?
  2. Is de boodschap direct toepasbaar?
  3. Wordt er een visie gedeeld?
  4. Worden er authentieke ervaringen gedeeld?

Op tactisch niveau spelen niet alleen de crossmedia maar ook de transmedia een rol bij storytelling. Bij een transmediaal verhaal wordt een mix van kanalen gebruikt om een story te vertellen. De luisteraar heeft daarbij invloed op het verhaal. Transmediale storytelling – zoals LEGO, Nike en Netflix dit toepassen – is een totaal geïntegreerde manier van verhalen vertellen. Hierbij wordt er een totaalbeleving – tegenwoordig heel hyperig de customer experience genoemd – gecreëerd.

Patrick Petersen is docent, spreker voor Speakers Academy en schrijver van diverse bestsellers op het gebied van digital marketing. Daarnaast is hij oprichter en chief executive officer van onlinemarketingbureau AtMost. Onlangs heeft hij ‘Handboek Online Marketing 7 – Praktische lessen om een expert te worden’ uitgebracht.

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie