Naar inhoud

Campagne gestart om de decembercadeaus op tijd te bestellen

De COVID-19-pandemie heeft in 2020 ook een duidelijke ivloed op de feestdagen in Nederland. Zo zet Sinterklaas dit jaar op een geheime locatie voet aan land en heeft André Hazes in december naar alle waarschijnlijkheid de grootste kersthit met ‘Eenzame kerst’. De feestelijke decembermaand zorgt jaarlijks voor een flinke toename van het aantal bestellingen via online kanalen. Dit kalenderjaar verwachten Nederlandse webwinkels – mede door de getroffen maatregelen om de verdere verspreiding van het coronavirus in te dammen – een extra omzetstijging van meer dan 20 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Een enkel e-commercebedrijf in dit land verwacht zelfs een verdubbeling van de omzet.

Dat blijkt uit een rondgang van brancheorganisatie Thuiswinkel.org langs de webshops in Nederland. Webwinkels en vervoerders nemen extra maatregelen om in deze drukke periode alle bestellingen op tijd te kunnen verwerken. Ook roepen ze met de campagne ‘Wees voorbereid – Bestel op tijd!’ consumenten op om tijdig hun cadeaus te bestellen. In de reclamecampagne staat Sinterklaas centraal, die blij is omdat de pakjes op tijd besteld en bezorgd zijn. Consumenten kunnen de goedheiligman een handje helpen om alle cadeautjes op tijd bij de schoorsteen te krijgen.

Sinterklaas en Kerstmis in 2020

“Ik hoop dat consumenten gehoor geven aan de oproep”, zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “De e-commercebranche kijkt altijd enorm uit naar de feestdagen, de drukste maar ook leukste tijd van het jaar. Zeker in dit onzekere jaar door de COVID-19-pandemie is het belangrijk dat de mensen veilig hun cadeautjes kunnen bestellen om toch een fijne tijd te maken van de feestdagen.”

“Webwinkels en vervoerders doen er alles aan om ondanks de moeilijk voorspelbare toekomst de juiste prognoses te maken en voorbereidingen te treffen, zoals het uitbreiden van de capaciteit en inzetten van extra mankracht en transportmiddelen. Zij informeren consumenten zo goed mogelijk over wanneer zij hun pakketjes kunnen verwachten. Consumenten kunnen ook een handje helpen. Want hoe eerder er wordt besteld, des te meer spreiding en minder bezorgdruk er in enkele dagen zijn.”

Campagne ‘Wees voorbereid – Bestel op tijd!’ van Thuiswinkel.org

Piekperiode voor de e-commercesector

De piekdagen in het aantal bestellingen zijn dit jaar naar verwachting op ‘Black Friday’ op 27 november en ‘Cyber Monday’ op 30 november, vlak voor Sinterklaas. De piek komt boven op de toename in online aankopen als gevolg van de pandemie. 80 procent van de webshops verwacht een stijging van de omzet door COVID-19, zo blijkt uit de inventarisatie. Bij webwinkels wordt keihard gewerkt om alle cadeautjes in te pakken en bij de vervoerders worden in deze periode regelmatig twee keer zoveel pakketten als normaal verwerkt en bezorgd.

“We zien dat veel e-commercebedrijven al vroeg op de bestelpiek anticiperen”, vertelt Wijnand Jongen. “Sinds vorig jaar bieden ze al eerder hun kortingsacties aan. Dit gebeurt bijvoorbeeld met mooie acties op ‘Singles’ Day’ op 11 november en in de week voorafgaand aan Black Friday. Dit biedt niet alleen extra voordeel voor consumenten, maar voorkomt ook extra logistieke druk.”

Tijdige bestelling is tijdige bezorging

Het kan op deze extreem drukke dagen gebeuren dat een klein deel van de pakketten niet – zoals consumenten in Nederland gewend zijn – direct verzonden en de volgende dag bezorgd kunnen worden. “Met de campagne ‘Wees voorbereid – Bestel op tijd!’ vragen wij hen daar rekening mee te houden en ruim van te voren te bestellen”, duidt Wijnand Jongen. “Let hierbij goed op de levertijd die door een webshop wordt aangegeven.”

Tips voor Nederlandse consumenten

Consumenten kunnen ook een bijdrage leveren aan de tijdige levering van de decembercadeaus in 2020:

  • Bestel de cadeaus ruim voor de dag dat je deze nodig hebt. Wacht niet tot het laatste moment als dat niet hoeft.
  • Bestel doordeweeks in plaats van in het weekend, om de piekdagen bij webwinkels en bezorgers te vermijden.
  • Als je niet thuis bent, laat dan je pakketten afleveren op een servicepunt. De vervoerder komt dan niet voor een dichte deur te staan, je kunt het pakket ophalen wanneer je wilt en je voorkomt dat het voortijdig in handen komt van het familielid of de vriend die je wilt verrassen.
  • Wanneer je het bestelde pakket graag thuisbezorgd wilt hebben, kies dan een moment waarop je zeker weet dat je thuis bent. Wijzig de bezorging als je plannen veranderen. Als bezorgers een gesloten deur treffen, duurt de bezorging van pakketten langer.
  • Meld je aan voor de nieuwsbrief van je favoriete webwinkels, zodat je weet welke aanbiedingen er zijn en wanneer.
  • Veel e-commercebedrijven geven ook kortingen rond ‘Singles’ Day’ op 11 november. Ook zijn in de week voorafgaand aan ‘Black Friday’ al veel producten met korting verkrijgbaar. Wachten tot die ene vrijdag is dus in veel gevallen niet nodig.
  • Probeer je aankopen te bundelen bij een webshop en koop je cadeautjes in één keer.
  • Benieuwd wanneer je pakketje binnenkomt? Houd dan de website van de webwinkel en je e-mail of app van de vervoerder in de gaten.

Foto: Pexels

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie