Naar inhoud

Cas Boland Digital Marketing Professional van het Jaar 2018

Met een rationeel strategisch marketingplan voor het Van Gogh Museum heeft Cas Boland, head of marketing bij het museum, de titel ‘Digital Marketing Professional van het Jaar 2018’ in de wacht gesleept. Tijdens ‘Digital Marketing in 1 Day’, het event dat op donderdag 22 november 2018 heeft plaatsgevonden in Spant! in Bussum, heeft hij de bijbehorende award uit handen van juryvoorzitter Egbert Jan van Bel in ontvangst mogen nemen.

Het is de missie van het Van Gogh Museum om het leven en werk van Vincent van Gogh en de kunst van zijn tijd toegankelijk te maken en zoveel mogelijk mensen te bereiken om hen te verrijken en te inspireren. Het plan van Cas Boland heeft betrekking op het uitrollen van een strategie die het merk Van Gogh Museum laat uitgroeien tot een lokaal, globaal en digitaal platform. Daarbij maakt het museum gebruik van een sterk merk, sterke content en krachtige owned kanalen.

Digital marketing

Voor het negende jaar op rij is de ‘Digital Marketing Professional van het Jaar’ onderscheiden. De prijs is een initiatief van Beeckestijn Business School en CustomerTalk en heeft tot doel het vak van digital marketeer verder te ontwikkelen en professionaliseren. De jury heeft meer dan 180 plannen bestudeerd en daaruit zijn eerder 3 proposities geselecteerd met zowel een strategisch hoogwaardig niveau als een duidelijke praktische en concrete uitvoerbaarheid:

Deze genomineerden hebben hun plannen gepresenteerd tijdens ‘Digital Marketing in 1 Day’.

Verbinding zoeken

Het Van Gogh Museum in Amsterdam draait heel goed en trekt jaarlijks miljoenen bezoekers – in 2017 zelfs 2,26 miljoen mensen en dankzij digital ticketing zonder noemenswaardige wachtrijen. Kun je dan de beleving – die normaal gesproken binnen de 4 muren van een museum plaatsvindt – ook extern delen met de vele geïnteresseerden in Van Gogh die op een of andere manier niet in staat zijn het museum te bezoeken? Niet zozeer als een verdienmodel, maar vooral om verbinding te zoeken, de waarde van kunst te delen en andere, nieuwe samenwerkingen te vinden?

Interne bewustwording

De moderne marketeer kijkt verder dan lead generation en marktaandelen, verder dan branding, bezoekersaantallen, likes en shares. Cas Boland heeft met een digital-marketing-en-communicatie-bril naar de gehele customer experience gekeken met behulp van een breed-multimediale aanpak. Zijn plan belicht daarom ook de interne organisatie om middels digital marketing zorg te dragen voor een betere interne bewustwording van de rol van een museum als het Van Gogh Museum. Echter, dat gebeurt dan wel weer in reële stappen. Met een concrete gefaseerde aanpak van de digitale activiteiten wordt een realistisch en haalbaar tijdspad geschetst dat past bij de organisatie.

Lokale strategie

Staples is van huis uit een Amerikaanse onderneming met vestigingen wereldwijd. Met klanten in 30 Europese landen en nog eens 20 andere markten is het de grootste leverancier van kantoorartikelen ter wereld. Naast de verkoop van kantoorartikelen is de onderneming gespecialiseerd in businessoplossingen. In december 2016 maakte het moederbedrijf de verkoop bekend van de Europese activiteiten aan Cerberus Capital Management. Dat geeft de Europese organisatie meer vrijheid en de kans om een lokale strategie te ontwikkelen.

Omnichannel-benadering

Ronald Haasert heeft een strategisch-tactisch plan voor digital marketing ontwikkeld om Staples te migreren naar een online organisatie, zonder de offline markt te verliezen. Sterker nog, het gaat elkaar versterken. In het plan worden de online en offline kanalen gecombineerd om klanten in business-to-business optimaal te bedienen. Uitgangspunt daarbij is de customer experience in de zakelijke markt. De gekozen koers gaat diep in op de verschuiving naar online en hoe Staples dit via een omnichannel-benadering zo goed mogelijk afstemt op zowel grote als kleine organisaties.

Nieuwe marktpropositie

Met de introductie van Staples Spaces is een nieuwe marktpropositie ontwikkeld en die opzet ondersteunt klanten met efficiëntere manieren van werken. Op deze manier is het voor zakelijke klanten duidelijker en eenvoudiger om producten te bestellen voor bepaalde activiteiten binnen de organisatie, zoals werken, lunchen, vergaderen en ontspannen. De kracht van het plan is de uniforme, multimediale benadering in mix en content. Daarbij is een mooie balans gevonden in zowel sales-gedreven als service-gedreven digital marketing.

Marktleider blijven

ANWB Reizen heeft de ambitie om marktleider te blijven in haar segment. De organisatie doet er alles aan om de toerist en de recreant een onbezorgde beleving te kunnen garanderen. Het biedt met 8 verschillende reisorganisaties een uitgebreid aanbod van reizen en vakanties aan: ANWB Ledenreizen (leden), SNP Natuurreizen (actief), Travelhome (campers), FOX (verre reizen), Pharos (auto’s), ANWB Kampeerreizen (kamperen), Pin High (golf) en Cruise Travel (cruises).

Versnipperde concurrentie

Het plan van Art van der Vorm focust zich met name op de kampeerreizen en blinkt uit door de gehele digitale propositie rondom zowel de buyer journey als de customer journey te faciliteren. Met de website heeft de organisatie een krachtige propositie richting een sterk groeiende markt. Echter, dit is ook een markt met veel en versnipperde concurrentie. Bovendien is het de kampeerder niet altijd duidelijk dat de ANWB met haar vele merken voor een totaalaanbod zorgdraagt.

Permanente dialoog

Art van der Vorm sorteert dan ook op het merkeffect van ANWB, maar neemt met deze insteek alleen geen genoegen. Zijn plan is gericht op de werving en vooral het behoud van klanten, door de gehele buyer journey en customer journey heen. Het is always on en niet enkel een verzameling van losse campagnes. Permanente dialoog en bereikbaarheid staan centraal in het plan. De businesscase spreekt boekdelen. Het plan optimaliseert de bestaande markt en creëert nieuwe kansen met nieuwe media en middelen. Daarmee wordt een aanzienlijke omzetbijdrage geleverd, waarbij tegelijkertijd aan de kracht van het merk ANWB Reizen wordt gewerkt.

Strategische invulling

“Ronald Haasert en Art van der Vorm hebben meer dan uitstekende plannen afgeleverd”, geeft Egbert Jan van Bel aan. “Wij hebben echter unaniem gekozen voor Cas Boland. De head of marketing van het Van Gogh Museum is de ‘Digital Marketing Professional van het Jaar 2018’. Hij heeft op voortreffelijke wijze strategische invulling gegeven aan digital marketing – rekening houdend met de kernwaarden van de organisatie.”

Kwalitatieve waarden

“Cas Boland heeft het gehele, brede spectrum van digital marketing – zowel digital als social – benut om de verbinding te zoeken met bestaande en nieuwe doelgroepen”, stelt Egbert Jan van Bel. “Het hogere doel en de ambitie – the big hairy audacious goal – blijven in stand met een return on investment uitgemeten in kwantitatieve maar vooral kwalitatieve waarden. Dit plan is een soort van blauwdruk voor andere musea. Leerzaam, onderscheidend en passend in de bedrijfsfilosofie van het Van Gogh Museum.”

Van links naar rechts: Egbert Jan van Bel, Ronald Haasert, Art van der Vorm, Cas Boland en Hans Molenaar

Samenstelling jury

De plannen zijn beoordeeld op volledigheid, relevantie en creativiteit. Dit jaar is dat gedaan door een jury die bestond uit juryvoorzitter Egbert Jan van Bel (onderzoeker, docent en auteur van onder andere ‘Kloteklanten 3.0’), Ment Kuiper (directeur De Marketing Coach), Hans van der Meulen (partner Online Marketing Lounge), Hans Molenaar (directeur Beeckestijn Business School) en Antal de Waij (owner Engagement Media).

Eerdere winnaars

Eerder zijn Renate Tesselaar van Sleeptrade met een plan voor ANWB Cruise Travel, Nanda van Esdonk van Zorg en Zekerheid, Regina Deinum van Danone Nutricia, Marion Blankers van Interpolis, Isabel Thijssen van Oxxio, Richard van Dijk van Yves Rocher, Jan Hendrik van Ark van de gemeente Amsterdam en Hans Klok van Westland Kazen uitgeroepen tot ‘Digital Marketing Professional van het Jaar’.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie