Naar inhoud

CBS: omzet detailhandel daalt, maar omzet webshops en postorderbedrijven stijgt

Hoewel de totale omzet in de detailhandel met vier procent is gedaald ten opzichte van verleden jaar, steeg de omzet van de online winkels en postorderbedrijven met dertien procent. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De omzetstijging van deze branches behoort tot één van de grootste sinds januari 2011. De grootste omzetdaling vond plaats in de non-foodbranche. 

Ondanks dat de omzet in de detailhandel in juli 2012 met vier procent is gedaald ten opzichte van juli 2011 wisten de online winkels en postorderbedrijven hun omzet te laten stijgen met dertien procent, zo blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De omzetstijging is daarmee de grootste sinds januari van vorig jaar.

De grootste daler was de non-foodbranche, waar de totale omzet zeven procent daalde. Woninginrichting winkels kregen de zwaarste klap, hun omzet daalde met 10,4 procent. Ook bovenkledingwinkels en consumentenelektronicawinkels deden het minder goed, zij zagen hun omzet dalen met respectievelijk 9,3 en 8,8 procent. Binnen de branche sloten alleen de drogisterijen dit jaar positief af, hun omzet steeg met 2,2 procent.

Volgens het CBS is de daling te verklaren door een verandering in samenstelling van koopdagen. Zo had de maand juni dit jaar een woensdag en donderdag minder, maar een vrijdag en zaterdag meer. Ook vielen Hemelvaart en Pinksteren dit jaar in mei waar deze dagen afgelopen jaar nog in juni vielen. Dit heeft volgens het CBS een gunstiger effect op het winkelgedrag van consumenten.

Bron: Customer Talk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie