Naar inhoud

Center Parcs stimuleert bezoekers activiteiten vooraf online te boeken

Het organiseren van een vakantie is meer dan een accommodatie reserveren en de reis naar de bestemming regelen. De activiteiten tijdens het verblijf dienen ook gepland te worden. De vakantieparken van Center Parcs willen gasten stimuleren hun activiteiten vooraf online te reserveren. De consumenten sparen op deze manier kostbare tijd tijdens de vakantie en de leisure-ondernemer kan zo zorgen voor relevantere boodschappen en een betere klantbeleving. Maar natuurlijk ook voor hogere opbrengsten van de dagactiviteiten.

Geschiedenis

Zo'n 30 jaar geleden ontketende Center Parcs een revolutie in de vakantiemarkt in Nederland. Datzelfde gebeurde in het Verenigd Koninkrijk toen het eerste park in Sherwood Forrest was geopend in juli 1987. Als leider in de Engelse markt voor korte vakanties genieten de vakantieparken van de positie door het genereren van een jaarlijkse bezettingsgraad van meer dan 90 procent. Het merk is synoniem geworden voor het aanbieden van een aangenaam kortdurend verblijf in een bosrijke omgeving.

Online marketing

In toenemende mate verplaatst de accommodatieverhuurder de online marketinginspanningen naar de periode voorafgaand aan de vakantie. Niet alleen om het boekingsproces eenvoudiger te maken voor de bezoekers en de medewerkers, maar ook om te voorkomen dat vakantiegangers de gewenste dagactiviteiten of andere potentiële evenementen mislopen, omdat die bij aankomst volgeboekt blijken.

Samenwerking

In samenwerking met Teradata, ontwikkelaar van marketingapplicaties, is het proces in drie stappen verdeeld:

  • Splitsing van de e-mails per locatie, met de nadruk op activiteiten en promoties;

  • Modificatie van de e-mails om aandacht te vragen voor verschillende activiteiten en promoties, afhankelijk van de aankomstdata van de gasten;

  • Opzet van automatische feeds van de databank van Center Parcs en het platform van Teradata om dagelijkse e-mails te activeren.

E-mailcampagne

Teneinde deze doelen te bereiken, heeft de accommodatieverhuurder gedurende een afgemeten periode een reeks activerende e-mails aan de gasten gestuurd. In de berichten is informatie verstrekt over verschillende aanbiedingen en activiteiten die specifiek zijn voor het park en het type vakantie dat de klanten hebben geboekt. Naarmate het verblijf naderde, is de content van de boodschappen veranderd om het boeken van bepaalde activiteiten te bevorderen.

Personalisatie

De e-mailcampagne om activiteiten online te boeken is opgezet om de personalisatie en segmentatie te verbeteren en zorg te dragen voor het versturen van louter gerichte content aan iedere individuele vakantieboeker. De campagne, waar ook de creatieve partners van het bureau Golley Slater aan hebben bijgedragen, was gefocust op de verhoging van de loyaliteit en het genereren van een sterkere band met de gasten.

Aankondiging

Tegenwoordig ontvangen alle gasten van de Britse vakantieparken 15 weken voor de vakantie aanvangt een digitaal welkomsbericht. Deze e-mail attendeert de klant op het aankomende verblijf op de gekozen locatie, Elveden Forest, Sherwood Forrest, Longleaf Forrest, Woburn Forrest of Whinfell Forest. Het bericht is gepersonaliseerd door een overzichtskaart en een routebeschrijving naar de juiste locatie.

Berichtenreeks

Een serie van zes activerende berichten wordt vervolgens op vooraf vastgestelde data naar de gasten gestuurd. Deze e-mails bevatten de volgende informatie:

  • Aankomstdatum.

  • Boekingsreferentie.

  • Suggesties voor vooraf te boeken activiteiten.

  • Links naar eventueel al gemaakte boekingen, met de mogelijkheid die reserveringen indien nodig te wijzigen.

  • Een link naar een gepersonaliseerde route naar het gekozen park.

  • Het aantal weken tot de vakantie begint.

  • Een checklist voor de vakantie.

  • Suggesties om het verblijf nog aangenamer te maken, zoals het vooraf bestellen van boodschappen die dan bij aankomst in de accommodatie aanwezig zijn.

Na de vakantie ontvangt iedere gast een digitale 'Welkom thuis'-kaart, die tevens een link naar een beoordelingsformulier bevat. Ook staat in dit bericht een aanmoediging nog eens te boeken, inclusief een in het vooruitzicht gestelde beloning.

Resultaten

De resultaten van de opgezette e-mailcampagne mogen een succes genoemd worden:

  • Consistente open- en click-ratio's en succesvolle boekingen als gevolg van de campagne.

  • Realisering van de verhoging van de click-throughs met meer dan 20 procent door verdere personalisatie en doelgerichtheid.

  • Hogere inkomsten uit vooraf geboekte activiteiten.

  • Meer dan 80 procent van de vooraf geboekte activiteiten gebeurt nu online.

De succesvolle digitale campagne is een sterke aanvulling op de offline strategie van de leisure-onderneming. Ook is het een ondersteuning van het groene imago van de onderneming door mensen te stimuleren online hun activiteiten op de vakantieparken te boeken.

Optimalisatie

Inmiddels is het e-mailprogramma verder geoptimaliseerd op het gebied van doelgerichtheid, personalisatie en segmentatie. Naast het verhogen van het aantal online boekingen van accommodaties en activiteiten, biedt het programma ook krachtige mogelijkheden voor nevenverkopen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Aqua Sana Spa, het welnesscentrum op de parken.

Klanttevredenheid

De campagne toont een significante verhoging van de open- en clickratio's door geavanceerde doelgerichtheid en personalisatie”, aldus Jeremy Colston, CRM-manager bij Center Parcs UK. “En daaruit voortvloeiend, hogere omzetten. De oplossingen en de functionaliteit van het platform dat wij nu gebruiken, zijn een integraal onderdeel van de verbetering van onze klanttevredenheid en het reactievermogen. Van gepersonaliseerde content naar triggers gericht op de levenscyclus.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie