Naar inhoud

Centrale rol in Nederlandse economie voor online platforms

Online marktplaatsen en platforms vervullen inmiddels een centrale rol in de Nederlandse economie. Een ruime meerderheid van de Nederlanders zegt dat online marktplaatsen waardevol zijn voor onze economie. Bijvoorbeeld omdat ze zorgen voor meer concurrentie en kleine ondernemingen in staat stellen om meer klanten te bereiken. En we kopen niet alleen via deze online platforms. Veel Nederlanders bieden ook zelf diensten of producten aan: bijna 3 op de 10 Nederlanders (28%) hebben wel eens iets via een online marktplaats aangeboden of verkocht.

Dit leert een internationaal onderzoek van softwareplatform Stripe. Online marktplaatsen zijn niet alleen makkelijk of voordelig, ze stimuleren ook de concurrentie en bieden ons meer keuze. 61 procent zegt via online marktplaatsen producten of diensten te vinden die ze anders nooit zouden ontdekken. Nederlanders zijn ervan overtuigd dat online marktplaatsen een positief effect hebben op onze economie:

  • ze bieden consumenten meer keuze in producten en diensten (58%);
  • ze zorgen voor meer onderlinge concurrentie tussen bedrijven (44%);
  • ze helpen kleine ondernemingen om meer klanten te bereiken (43%).

Online marktplaatsen

Nederland is het geboorteland van verschillende succesvolle online platforms. Een van de bekendste is de veilingsite Catawiki, dat inmiddels een van de snelst groeiende bedrijven van dit land is. Iedere maand wordt de site – die inmiddels 10 jaar bestaat – bezocht door 15 miljoen bezoekers uit de hele wereld. Zij kunnen via de site bieden op de meeste uiteenlopende producten, van zeldzame postzegels tot stripboeken en auto’s. Iedere week worden ruim 50.000 producten geveild.

E-commerce

Er is een sterke interesse in online platforms onder consumenten. Nederlandse deelnemers aan het onderzoek weten ruim 145 verschillende online marktplaatsen te noemen, onder andere op het gebied van retail, hospitality, bezorgdiensten, autodelen, crowdfunding en huishoudelijke diensten. In heel Europa worden zelfs ruim 500 verschillende platforms genoemd. De meest genoemde platformen zijn te vinden in de sectoren:

  • e-commerce (55%);
  • hotel en hospitality (31%);
  • bezorgdiensten voor eten (28%);
  • restaurantrecensies en -reserveringen (6%);
  • autodelen en ride sharing (4%);
  • crowdfunding (3%);
  • diverse diensten in en rond het huis (3%);
  • overige diensten (43%).

Gemak staat voorop bij het gebruik van online platforms. We willen bijvoorbeeld makkelijk en snel de producten kunnen vinden die we zoeken (91%). Eenmaal besteld, willen we onze orders online kunnen volgen of zo nodig annuleren (93%). Ook aanbevelingen voor bepaalde producten die we zoeken, vinden we handig (51%).

Focus gericht op gemak

Opvallend is dat we blijkbaar weinig vertrouwen hebben in online sites waar je kan betalen met cryptovaluta zoals de bitcoin. Bijna 7 op de 10 (68%) Nederlandse deelnemers zeggen minder snel gebruik te maken van een online platform dat cryptomunten accepteert als betaalmiddel. Wie online iets koopt, wil vooral snel en makkelijk kunnen betalen. Ruim de helft van de Nederlanders (56%) zegt te vertrekken als het invoeren van betaalinformatie te lang duurt. We zijn wat dat betreft blijkbaar ongeduldiger dan onze oosterburen: van de Duitse respondenten gaf minder dan de helft (48%) aan dat ze een online marktplaats verlaten als het betalen te lang duurt.

Onmisbaar in onze economie

“Dit onderzoek toont aan dat online marktplaatsen en platforms inmiddels onmisbare onderdelen zijn van onze economie en van ons dagelijks leven”, zegt Duco van Lanschot, head of Benelux voor Stripe. “Ons land kent een grote verscheidenheid aan platforms die consumenten dagelijks gebruiken om producten of allerlei diensten te bestellen. Maar consumenten stellen wel eisen en voorwaarden aan die platforms, zoals veiligheid, gemak en snelheid. Nederlandse platforms die hun klanten dat bieden, bijvoorbeeld met makkelijk en veilig betalen, profiteren optimaal van de kansen die de groei van de online economie biedt. Niet alleen in Nederland, maar zeker ook internationaal, zoals het voorbeeld van Catawiki laat zien.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie