Naar inhoud

Chatbot ondersteunt zoektocht naar passende cadeaus

Hoewel we Sinterklaas en Kerstmis als feestdagen beschouwen, hebben deze feestelijke dagen ook een keerzijde. Want wat koopt je voor iemand die alles al zegt te hebben? Of voor iemand die je niet of nauwelijks kent? Natuurlijk, een cadeaubon kan een uitkomst zijn. Maar voor wie toch een persoonlijkere verrassing op de proppen wil komen, is dit niet de ideale oplossing. Een chatbot kan gelukkig de speurkomst naar een passend presentje vereenvoudigen.

Profiel opzetten

Sinds kort is CadeauBot, een chatbot die mensen helpt in hun zoektocht naar een cadeau, beschikbaar. Door het beantwoorden van enkele simpele vragen wordt er een profiel opgezet van de persoon voor wie een cadeau wordt gezocht. Op basis van dit profiel volgen verschillende gepersonaliseerde cadeausuggesties. De bot is ontwikkeld door de Utrechtse start-up Feli en de Leidse start-up BotBoys en is een toevoeging op de vorig jaar gelanceerde app Feli. De app heeft toen rondom de feestdagen ruim 10.000 mensen geassisteerd in hun zoektocht naar een gepast cadeau.

Virtuele assistent

Het doel van de chatbot en de mobiele applicatie is het persoonlijk, eenvoudig en laagdrempelig maken van de zoektocht naar een origineel cadeau. Marja Silvertant, oprichter van Feli: “Veel mensen hebben moeite met het vinden van een cadeau, laat staan een origineel cadeau. Online is de assistentie minimaal waardoor mensen uiteindelijk toch op zoek gaan in de stad. Die zoektocht eindigt dan meestal met een fles wijn. Wij vinden dat dit beter kan en daarom hebben wij deze tools in het leven geroepen. We zien haar als een virtuele assistent die altijd klaarstaat om je te helpen bij cadeaupaniek.”

Facebook Messenger

De chatbot is via Facebook Messenger te raadplegen en is eenvoudig in gebruik. In de tool chatten gebruikers direct met de virtuele cadeau-assistent zonder dat ze hier iets voor hoeven te installeren. Silvertant: “Het is een drempel om een app te installeren of te houden. Met de opkomst van de chatbot-technologie hebben wij een kans gezien om onze dienstverlening laagdrempeliger en nog persoonlijker te maken. Die kans hebben wij met beide handen aangegrepen, precies op tijd voor de feestdagen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie