Naar inhoud

China is dé normatieve voortrekker in elektrische mobiliteit

De wereldwijde automobielsector ziet China als dé grote voorloper op het gebied van elektrische mobiliteit en verwacht dat het land op de korte termijn de grootste producent van volledig elektrische voertuigen wordt. Door de sterke groei van de middenklasse en de milieuvervuiling bestaat in het land een grote vraag naar elektrische auto’s, voertuigen die in de aanschaf ook nog eens sterk gesubsidieerd worden door de Chinese overheid. Door haar voortrekkersrol maakt China andere landen ook steeds afhankelijker van de kennis en kunde die het land op het gebied van elektrische mobiliteit opbouwt.

Dat blijkt uit de twintigste editie van een jaarlijkse peiling van de verwachtingen van ruim 1.000 executives in de automobielsector en bijna 2.000 consumenten, uitgevoerd door accountants- en adviesorganisatie KPMG. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het nog te verschijnen rapport ‘Global Automotive Executive Survey 2019’.

China loopt voorop met volledig elektrische auto’s

De peiling leert dat bijna de helft van de executives in de automobielbranche verwacht dat China de komende tijd een nog grotere voorsprong opbouwt op andere landen als het gaat om de ontwikkeling van voertuigen die met elektrische batterijen worden voortgedreven. “China is op dit moment één van de drie grootste producenten van batterijcomponenten”, zegt Loek Kramer, partner bij KPMG en segmentleider automotive. “Ook dat is een reden waarom het land voorop wil lopen bij de ontwikkeling van de technologie voor volledig elektrische auto’s.”

Beschikbaarheid grondstoffen bepaalt wijze van aandrijving

Uit het onderzoek blijkt dat zowel de executives in de branche als de consumenten verwachten dat de beschikbaarheid van ruwe grondstoffen in ieder land bepalend is voor de aandrijflijntechnologie die landen omarmen. Zo’n 70 procent voorziet dat landen die over veel ruwe grondstoffen beschikken, zoals olie en gas, zich concentreren op verbrandingsmotoren en brandstofcellen. “Dat geldt bijvoorbeeld voor de Verenigde Staten van Amerika”, aldus Loek Kramer. “Landen die over veel grondstoffen beschikken voor de ontwikkeling van elektrische batterijen, zoals China, focussen zich op elektrische aandrijving. Chinese managers verwachten dat in 2040 zo’n 35 procent van de voertuigen in het land volledig elektrisch is.”

Voorlopig geen internationale standaard

Wereldwijd bestaan in 2040 naar verwachting diverse soorten aandrijving naast elkaar. “En de verdeling is redelijk gelijk”, vertelt Loek Kramer. “Batterij-aangedreven elektrische auto’s nemen zo’n 30 procent voor hun rekening, hybridevoertuigen 25 procent, voertuigen met brandstofcellen 23 procent en auto’s met een interne verbrandingsmotor ook 23 procent. Eén internationale standaard is de komende jaren dan ook niet aan de orde. De wereld is wat dat betreft verdeeld, verdeeldheid die met name wordt ingegeven door de nationale regelgever en de industriële politiek die ieder land voert. In tegenstelling tot Europa is vooral in Azië en de Verenigde Staten van Amerika sprake van een duidelijke en krachtige politiek die richting geeft aan de automobielsector in het land. De kansen van West-Europa om wereldwijd een rol te kunnen blijven spelen liggen met name op het gebied van technologie voor het Internet of Things en automatisering, omdat er aanzienlijke investeringen gedaan moeten worden op het gebied van de connectiviteit van voertuigen.”

Vooral hybridevoertuig in beeld bij consument

De meerderheid van de consumenten wereldwijd blijkt op dit moment vooralsnog terughoudend te zijn om op grote schaal over te stappen naar een volledige elektrische voertuig. Hybridevoertuigen staan bij consumenten bovenaan als zij een nieuwe auto moeten aanschaffen. En ook de interne verbrandingsmotor staat hoog op de lijst. “Consumenten blijken de volledig elektrische auto vandaag de dag nog niet massaal in het vizier te hebben”, duidt Loek Kramer. “Mensen zien de prijs van een volledig elektrisch voertuig, het opladen van de batterij en het bereik als de belangrijkste barrières om de stap naar het elektrisch rijden te zetten. 1 op de 3 consumenten geeft aan dat de prijs het grootste obstakel is. En consumenten geven aan dat de infrastructuur die een probleemloos vervoer moet garanderen nog lang niet optimaal is. De signalen zijn zeer positief, maar de grote omschakeling moet nog plaatsvinden.”

Samenwerking in de automobielsector essentieel

Uit het onderzoek blijkt dat de executives zich bewust zijn van het feit dat samenwerking in de branche essentieel is en dat geen enkel bedrijf zelfstandig overeind kan blijven. “Vervoer van personen en goederen groeit in de toekomst verder naar elkaar toe”, stelt Loek Kramer. “Mobiliteit en logistiek komen samen in één ecosysteem. In dat systeem wordt het onderscheid steeds belangrijker tussen stedelijke mobiliteit, grootstedelijke mobiliteit en mobiliteit daarbuiten. Er is niet één specifieke oplossing. Bedrijven die in staat zijn om in deze verschillende gebieden maatwerk te leveren in combinatie met de noodzakelijke technologie en infrastructuur – zoals de vijfde generatie van standaarden en technologie voor mobiele telefonie, een voldoende fijnmazig laadpalennetwerk en een aangepaste verkeersinfrastructuur – zetten in de toekomst de toon.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie