Naar inhoud

Chinese merken laten een kolossale groei in merkwaarde zien

In de ranglijst van meest waardevolle merken wereldwijd is voor het eerst zichtbaar dat China het hardst groeit. De top 10 wordt net als vorig jaar aangevoerd door de Amerikaanse merken Google (1), Apple (2), Amazon (3) en Microsoft (4), maar China is bezig aan een grote inhaalslag. Het Chinese Tencent – aanbieder van een ruime diversiteit aan online diensten – staat nu op positie 5 met een waardestijging van maar liefst 65 procent. En online retailer Alibaba dendert de top 10 binnen met maar liefst 92 procent waardestijging en gaat van plaats 14 in 2017 naar 9 dit jaar.

Europese merken blijven flink achter

In de ‘BrandZTM Top 100’ van marketing- en merkconsultancyorganisatie Kantar Millward Brown tellen we dit jaar 14 Chinese merken. In 2006 was dat er nog maar één: China Mobile. Ook veel andere regio’s in de wereld doen het goed. Europa doet het veel minder goed dan China en de Verenigde Staten van Amerika. In de top 10 zien we geen enkel Europees merk terug. Nederlandse merken doen het wel relatief goed. ING staat op 3 en Heineken op 4 in de Europese top 25. Heineken is met 9 procent gestegen in merkwaarde. Heineken is na het Amerikaanse Budweiser ook het nummer 2 biermerk in de wereld. Shell staat op de plaats 63 in de ranglijst.

Recordgroei en nieuwkomers

De top 100 waardevolste merken is als geheel met 21 procent is gestegen; een recordgroei sinds de start van het onderzoek 13 jaar geleden. De 100 merken zijn samen goed voor maar liefst 4,4 triljoen dollar. Nieuwkomers in de lijst zijn de Amerikaanse telecom-gigant Spectrum (27), Uber (81) en Instagram (91).

Technologiemerken domineren de top 10

Maar liefst 56 procent van de merken is de top 100 en 8 merken uit de top 10 zijn technologiebedrijven. Net als vorig jaar voeren achtereenvolgens Google, Apple, Amazon en Microsoft de lijst aan. Amazon en Microsoft zijn van plaats gewisseld. De top 10 bestaat verder uit 8 Amerikaanse merken en 2 Chinese. Vooral merken die technologie ook combineren met entertainment zijn en blijven succesvol: Facebook, Apple en Netflix (61) zijn daar goede voorbeelden van.

Samenwerkingsverbanden zijn cruciaal

Wat verder opvalt in deze jaargang van het onderzoek is dat veel merken langdurige, strategische samenwerkingsverbanden aangaan. Ze zoeken partners om hun dienstverlening nog verder te kunnen optimaliseren, zowel online als offline. Ook kunnen merken daardoor gemakkelijker een efficiencyslag slaan.

Weergaloze customer experience

“We zien dat merken die oprecht data-gedreven zijn en technologieën als artifical intelligence en augmented reality combineren met een creatieve marketingaanpak het heel erg goed doen in de top 100”, vertelt Hugo Schurink, director strategic client growth van Kantar Millward Brown Nederland. “Merken zoals Amazon en Tencent stellen de klant centraal bij alles wat ze doen. Ze kennen hun klant van binnen en buiten en bieden excellente dienstverlening, content op maat en een ware merkbeleving. Wat dat betreft staat Europa nog in de kinderschoenen, zeker als je kijkt naar China. Merken die data, technologie en creativiteit inzetten voor een weergaloze customer experience zijn de winnaars in deze wereld van constante innovatie en verandering. We moeten hier in Nederland wat mij betreft ook veel meer focus op hebben.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Kantar Millward Brown.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie