Naar inhoud

Citymarketing Amsterdam levert meeste media-aandacht op

Amsterdam is de stad die de meeste media-aandacht naar zich toe wist te trekken in het eerste kwartaal van 2016. Over de hoofdstad verschijnen niet alleen de meeste berichten, die berichten vertegenwoordigen ook de hoogste PR-waarde. Rotterdam en Utrecht volgen op gepaste afstand. Van alle grote Nederlandse steden zijn we het meest positief over Maastricht. Wel is een overall daling zichtbaar in de media voor de grote steden.

Citymarketing

Dit blijkt uit een analyse van het bureau voor mediamonitoring Clipit, waarin de 24 grootste steden in Nederland zijn onderzocht op aantal berichten, sentiment en PR-waarde van hun aanwezigheid in alle media. Een overzicht van de steden met de meeste aandacht en het aantal berichten in de periode van 7 januari tot 7 maart 2016:

  1. Amsterdam: 840.708;

  2. Rotterdam: 420.884;

  3. Utrecht: 382.136;

  4. 's-Gravenhage: 302.716;

  5. Groningen: 287.790.

Amsterdam

Amsterdam is wederom de meest besproken stad van ons land. Van 7 januari tot 7 maart verschenen er 840.708 berichten in de media over de hoofdstad. Veel besproken onderwerpen zijn onder meer de Huishoudbeurs, de herdenking van de Februaristaking en de aankondiging van het uitzwaaiconcert van Douwe Bob. Een belangrijk topic binnen de berichtgeving over Amsterdam is criminaliteit. Met name in Amsterdam-Noord is het raak met onder meer een moord, een explosie en een autoachtervolging. Het nieuws over Amsterdam is goed voor 248 miljoen euro aan PR-waarde.

Rotterdam en Utrecht

Amsterdam staat nog steeds stevig aan kop, maar heeft wel te maken met dalende buzz. Ook Rotterdam en Utrecht, de nummers twee en drie in aantal berichten, staan minder in de belangstelling dan vorig jaar. Het aantal berichten over Rotterdam daalt met 35 procent naar 420.884. Ook Utrecht met een daling van 30 procent naar 382.136 berichten moet het doen met minder aandacht. Rotterdam stond een jaar geleden volop in de belangstelling als toeristische trekpleister, terwijl Utrecht een Tourstart had om naar uit te kijken. Dat de effecten daarvan op de media-aandacht inmiddels zijn uitgewerkt, blijkt ook uit de gedaalde PR-waarde. Rotterdam zakt naar een PR-waarde van 127 miljoen, Utrecht komt uit op 121 miljoen.

Maastricht en Groningen

Van alle onderzochte steden is het sentiment het meest positief voor Maastricht. Ook vorig jaar kwam Maastricht als meest geliefde stad uit de bus. Carnaval, Flikken Maastricht en de universiteit worden vaak positief in verband gebracht met de stad. Universiteitssteden doen het opvallend goed. Ook Utrecht, Eindhoven en Groningen halen de top vijf van steden met het meest positieve sentiment. Groningen is ook de stad met de meeste berichten in verhouding tot het aantal inwoners. Dat is te danken aan de tentoonstelling over David Bowie in het Groninger Museum, die samenvalt met het overlijden van de zanger.

Nijmegen en Enschede

Over alle steden samengenomen daalt het aantal berichten met 16 procent ten opzichte van het onderzoek van vorig jaar. Nijmegen en Enschede zijn de enige steden in de top 10 die op meer media-aandacht kunnen rekenen dan vorig jaar. In beide gevallen speelt de vluchtelingenproblematiek daarbij een rol. Heumensoord is voer voor discussie in Nijmegen, terwijl in Enschede wordt gedemonstreerd tegen de komst van een AZC. Hierin ligt een verklaring voor de daling in buzz over onze grote steden. Internationale onderwerpen als de vluchtelingenproblematiek, de Amerikaanse verkiezingen en terrorisme eisen de laatste maanden veel van onze aandacht op.

De onderhavige whitepaper 'Steden – maart 2016' kun je downloaden op de website van Clipit.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie