Naar inhoud

Citymarketing Hanzesteden succesvol door krachtenbundeling

De negen Hanzesteden in het Oosten van Nederland werken al lange tijd met elkaar samen. Met het winnen van de ‘Netwerk Citymarketing Award’ zijn een maand geleden de jarenlange inspanningen beloond. De kracht van deze negen steden, die met elkaar verbonden zijn door water, blijkt uit de nauwe samenwerking tussen de steden en een sterk historisch verankerd verhaal. Sinds 2017 werken de Hanzesteden er ook aan om internationale toeristen naar de steden te trekken met als doel de regionale economie te versterken.

Jarenlange bundeling van krachten

De Hanzesteden hebben de prijs gewonnen omdat ze er goed in slagen elkaars netwerkcontacten in te zetten. Door een jarenlange bundeling van krachten is het effect van gezamenlijke slagkracht duidelijk zichtbaar geworden. De manier van samenwerken is ook in de rest van Nederland opgevallen. Bij de selectie voor de award zijn de Hanzesteden samen met Den Haag en Utrecht genomineerd uit 20 inzendingen. Samen met provincies Gelderland en Overijssel, de negen Hanzesteden en NBTC Holland Marketing wordt het feestelijke moment nog eens extra onder de aandacht gebracht in Harderwijk.

Populair bij de buren

Dat de Hanzesteden prachtige historische steden zijn, was in het Oosten al langer bekend. Nu blijkt dat ze er ook goed in slagen om de rest van Nederland en de oostelijke en zuidelijke buren te verleiden om een bezoek te brengen aan deze historische bestemmingen. De eerste resultaten qua Duitse en Vlaamse marktbewerking werpt de eerste vruchten af. Er zijn 40 procent meer Duitse bezoekers in de hotels. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek ook dat de provincies Gelderland en Overijssel meer dan gemiddeld groeien ten opzichte van de rest van Nederland.

Hanzesteden verbonden door het water

Hanzesteden zijn in de middeleeuwen ontstaan uit de behoefte om de binnenlandse handel te beschermen en uit te breiden. De steden vormen vandaag de dag door hun authentieke karakter en hun (culturele) historie een aantrekkelijke en onderscheidende bestemming. De Hanze is door haar belang voor de culturele identiteit van Europa benoemd tot één van de 33 Culturele Routes van Europa. In Oost Nederland zijn negen Hanzesteden door het water verbonden in de IJsselvallei: Doesburg, Zutphen, Deventer, Hattem, Zwolle, Hasselt, Kampen, Elburg en Harderwijk. Iedere stad heeft een eigen identiteit en positionering, in een historisch decor en met eigentijdse conceptstores, foodmarkets en festivals.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie