Naar inhoud

CMS, WCM en DXP: de fundamentele functies en de verschillen

CMS, WCM, DXP – als marketeer word je tegenwoordig overladen met onduidelijke drieletterafkortingen en vaag jargon. Al deze keuzemogelijkheden vertragen in veel gevallen ook het besluitvormingsproces. Want welke oplossingen heb je nu eigenlijk nodig voor je organisatie? Hoog tijd daarom om voor eens en altijd uit leggen wat deze cryptische acroniemen betekenen – en waarin ze van elkaar verschillen.


Content management system (CMS)

Laten we beginnen met het CMS, het systeem dat door veel marketeers wordt beschouwd als de heilige graal. Een CMS geeft content creators directe controle. Ze kunnen zelf bijvoorbeeld eenvoudig afbeeldingen en documenten uploaden en informatie op een website aanpassen en bewerken, zonder dat ze hiervoor hoeven te coderen. Veel contentmanagementsystemen beschikken over basisfunctionaliteiten, maar bieden daarnaast ook een zekere mate van onafhankelijkheid van IT. Een CMS komt in vele vormen. Zelfs eenvoudige systemen kunnen perfect geschikt zijn voor organisaties die graag in een beperkte vorm aanwezig willen zijn op het internet.

Nadelen van dergelijke eenvoudige contentmanagementsystemen zijn het gebrek aan multi-site plus meertalige ondersteuning en het beperkte niveau van uitbreidbaarheid. Het creëren van extra websites vereist in veel gevallen meerdere geïsoleerde implementaties. En het up to date houden van al deze losse onderdelen kan later een hoofdpijndossier worden. Dergelijke technische uitdagingen kunnen op hun beurt leiden tot inconsistente branding, hectische schema’s voor marketeers en een stapel achterstallige projecten en support tickets voor IT. Het uitbreiden van dergelijke systemen, het toevoegen van nieuwe functies en het up to date en beveiligd houden van meerdere websites met hun eigen CMS kan heel veel tijd kosten en voor de nodige frustratie zorgen.

Maar laat je niet afschrikken door deze beperkingen van basale contentmanagementsystemen. Het upgraden naar een CMS van een hoger niveau kan toegang bieden tot nieuwe mogelijkheden. Deze uitgebreide functies kunnen een basis-CMS – dat normaal gesproken alleen gebruikt wordt voor proof of concepts of kortstondige campagnewebsites – veranderen in een krachtig platform dat voldoet aan al je wensen en je ervaringen in het digitale domein naar een hoger niveau tilt.

Kortom, de meeste gebruikers vinden basale contentmanagementsystemen te beperkt, doordat ze lastig te beveiligen, te beheren en uit te breiden zijn.

Web content management (WCM)

WCM-platforms geven gebruikers de mogelijkheid om afzonderlijke web-eigendommen te beheren, terwijl ze ook een stap verder gaan door multi-site en meertalig contentmanagement toegankelijk en eenvoudig te maken. Systemen voor web-contentmanagement geven marketeers daarnaast de mogelijkheid om content te leveren aan meerdere kanalen.

Vergeleken met basale contentmanagementsystemen bieden WCM-systemen een hogere mate van uitbreidbaarheid en meer mogelijkheden om zaken aan te passen. Daarnaast helpen ze de time to market te verkorten, dankzij extra ondersteuning voor aangepaste contenttypen en ontwerptemplates. Veel WCM-platforms ondersteunen bijvoorbeeld personalisatie, plug-ins en integraties, approval workflows en bieden ingebouwde tools voor search engine optimization (SEO), social sharing en content governance.

WCM-systemen zijn vooral geschikt voor organisaties die het belangrijk vinden om hun klanten en partners gepersonaliseerde digitale ervaringen te bieden. Met een WCM-systeem is het relatief eenvoudig om oog te houden voor de consistentie van je merk en meertalige content en e-commercemogelijkheden te leveren op zowel desktops als mobiele devices. Door gebruik te maken van headless CMS-mogelijkheden kan de organisatie omni-channel content leveren aan een groot aantal apparaten en touch points.

Kortom, WCM-systemen bieden alle mogelijkheden die nodig zijn om gepersonaliseerde content op schaal te creëren, te beheren en te leveren aan klanten.

Digital experience platform (DXP)

Een DXP is een evolutionaire stap op weg naar web-contentmanagement – en nog meer. DXP-oplossingen zijn ontworpen om de return on investment (ROI) te maximaliseren in een wereld waar digital commerce, marketing automation en multi-channel contentmanagement niet langer concurrentievoordelen bieden.

De groeiende trend naar meer apparaten, touch points en sensoren legt een enorme druk op organisaties om hun gebruikers ononderbroken toegang te bieden tot dezelfde content, dezelfde context, dezelfde gegevensbronnen en dezelfde bedrijfslogica, zonder extra silo’s of operationele overhead te creëren.

Voor veel organisaties blijft contentmanagement altijd de basis van hun digitale ervaring. Maar het vormgeven van interne processen, het beheren van gegevens en het met elkaar verbinden van meerdere systemen – dankzij een DXP – bieden enorme kansen om de klantervaring te optimaliseren, de omzet te verhogen en efficiënter te werken – en dus de kosten te verlagen.

Kortom, het leveren van multi-channel content levert zowel uitdagingen op – denk aan complexiteit en datafragmentatie – als kansen in de vorm van groei door middel van business process management (BPM) of business rules management systems (BRMS). En hoewel er geen one-size-fits-all platform is, kunnen organisaties wel hun eigen DXP bouwen dat voldoet aan hun vereisten – en zo de concurrentie voorblijven.

Alexander Shumarski is product marketing manager bij softwarebedrijf Progress.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie