Naar inhoud

Coca-Cola komt met eerste reclamecampagne sinds de lockdown

Voor het eerst sinds de COVID-19-pandemie de wereld op zoveel manieren heeft veranderd, heeft frisdrankfabrikant Coca-Cola in Nederland en de rest van West-Europa een nieuwe reclamecampagne gelanceerd. De campagne ‘Open Like Never Before’ markeert een periode van culturele en sociale verandering. Deze actie is gebaseerd op de overtuiging dat we niet terug hoeven naar de omstandigheden voor de pandemie.

In plaats daarvan kunnen we vooruit en samen de wereld veranderen en beter maken, zo is de overtuiging van de frisdrankfabrikant. De campagne van Coca-Cola dient te inspireren om meer open te staan en te genieten van wat we om ons heen hebben. Het begint met een manifest dat speciaal voor de reclamecampagne is geschreven door de dichter en spoken word-performer George the Poet uit het Verenigd Koninkrijk.

Reclamecampagne ‘Open Like Never Before’ van Coca-Cola

Wie zegt dat we terug moeten naar normaal?

Het manifest is geïnspireerd door een scala aan nieuwe inzichten die we dankzij de periode van de intelligente lockdown hebben opgedaan. Het is een oproep aan iedereen om open te staan als nooit tevoren en te genieten van wat we om ons heen hebben. De woorden van George the Poet moedigen aan om open te staan voor verandering, zaken vanuit een ander perspectief te bekijken en kansen te grijpen die de nieuwe situatie ons biedt.

Focus op lokale steun in Nederland

Tijdens het begin van de lockdown heeft Coca-Cola wereldwijd de marketingactiviteiten tijdelijk stopgezet en energie en middelen ingezet daar waar hulp het hardst nodig was. Wereldwijd heeft de frisdrankfabrikant meer dan 120 miljoen dollar gedoneerd voor dringende hulpverlening ter bestrijding van het coronavirus in de getroffen landen. Zo heeft in Nederland het Rode Kruis financiële steun ontvangen. Daarnaast zijn verschillende lokale initiatieven gesteund – van productdonaties aan voedselbanken, ziekenhuizen en zorginstellingen tot branche-brede initiatieven – zoals #geefjedrankjedoor en #helpdehoreca – om horecagelegenheden en andere klanten een steuntje in de rug te geven.

Lessen trekken uit lockdown-periode

“De campagne ‘Open Like Never Before’ gaat uit van de gedachte dat we niet terug hoeven naar de normale gang van zaken”, vertelt Daniela Depping, head of marketing Nederland bij Coca-Cola. “In plaats daarvan kunnen we allemaal een stap vooruitzetten en de wereld niet alleen anders, maar ook beter maken. Laten we vooral lessen trekken uit deze periode. De campagne steekt ook onze horecapartners een hart onder de riem – hotels, cafés en restaurants die hun deuren weer openen na een tijd van grote uitdagingen. Zij vormden al die tijd het hart van onze samenleving.”

Inspiratie én ondersteuning aan horeca

De lancering van het manifest wordt gevolgd door een programma aan activiteiten dat tot 2021 blijft doorlopen. Veel van die activiteiten zijn gericht op de ondersteuning van lokale hotels, cafés en restaurants die nu hun deuren weer openen:

  • een abri-campagne – aangeboden aan 45 horeca-outlets in Nederland – met een bericht aan de consumenten dat de horecagelegenheid weer open is en daarbij een persoonlijke touch om de horecaondernemers in het zonnetje te zetten;
  • ondersteuning van de horecapartners – hotels, cafés en restaurants – door aanvullende promotiemiddelen en promotie-expertise te bieden.

Uitnodiging om deel te nemen

De bredere campagne nodigt het publiek uit om deel te nemen. Mensen kunnen elkaar en de wereld vertellen wat hun voornemens zijn en hoe ze voortaan open willen staan als nooit tevoren. In Nederland is de reclamecampagne op 3 augustus 2020 gestart met een teasing-fase tot 20.00 uur op digital out of home, trams, steigerdoeken en online display. In deze fase zijn opvallende zinnen en vragen uit het manifest vertoond om consumenten te inspireren om meer open te staan.

Grootschalige promotionele activiteiten

Na deze fase is de above the line-campagne gestart met de inspirerende televisiecommercial en deze wordt ook vertoond in de bioscopen. De rest van deze laag bevat display, mobile, online video, out of home op trams, steigerdoeken en abri’s, digital out of home en een partnership met Radio 538. Verantwoordelijk voor het concept en de ontwikkeling is 72andSunny Amsterdam, de media wordt verzorgd door Universal Media en de public relations door Coopr.

Tip: Wil jij de klantbeleving in jouw organisatie naar een hoger niveau tillen? Dan is de masterclass Customer Experience Strategie & Organisatie wat voor jou!

  • In 11 dagdelen ben je op de hoogte van de actuele trends en ontwikkelingen in customer experience.
  • Tijdens deze masterclass leer je hoe je de transformatie naar een klantgerichte organisatie aanpakt.

Lees meer over deze masterclass

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie