Naar inhoud

Coca-Cola wil de klantbeleving verbeteren met process mining

Als een van ’s werelds grootste en meest complexe organisaties in de fast moving consumer goods (FMCG) op het gebied van de productie, de distributie en de marketing verkoopt Coca-Cola European Partners (CCEP) – de West-Europese tak van de frisdrankfabrikant – jaarlijks meer dan 14 miljard liter merkdranken aan meer dan 300 miljoen klanten, via ruim 1 miljoen verkooppunten verspreid over 13 landen in West-Europa. Door de inzet process mining streeft de organisatie naar het implementeren van een efficiëntere werkwijze. De implementatie van deze innovatieve IT-technologie moet de ruim 23.500 medewerkers tijd besparen op manuele, herhaaldelijke handelingen en werkzaamheden.


Verbetering efficiëntie

Door het identificeren, afstemmen en optimaliseren van de duizenden bedrijfsprocessen wil de onderneming een meer consistente ervaring van het merk Coca-Cola voor haar klanten creëren. Daarvoor is de hulp ingeroepen van Celonis, een IT-dienstverlener die gespecialiseerd is in artificial intelligence (AI) process process mining & process excellence software. Deze software wordt ingezet om de end-to-end-processen bij de frisdrankproducent te transformeren. Zo wordt beoogd om de efficiëntie te verbeteren, de kosten te verlagen en de klanttevredenheid te verhogen.

Artificial intelligence

“Om het volledige potentieel te realiseren van de samenwerking die CCEP heeft gecreëerd, moeten we onze activiteiten beter begrijpen, standaardiseren en zo efficiënt mogelijk maken”, vertelt Steven Knoblich, senior manager strategic business IT solutions bij Coca-Cola European Partners, die doelbewust heeft gekozen voor Celonis. “Traditionele methoden om dat te doen – zoals workshops en consultancy – zijn te duur, te tijdrovend en te onnauwkeurig. We zijn ervan overtuigd dat dit softwarebedrijf – als marktleider op het terrein van process mining software – ons kan helpen om die volledige zichtbaarheid te krijgen, die we nodig hebben om de gewenste resultaten te bereiken.”

Process mining

Met de keuze van CCEP heeft opnieuw een van ’s werelds succesvolste ondernemingen gekozen voor de software van Celonis, om betere bedrijfsresultaten te bereiken door de bedrijfsvoering te transformeren. Door gebruik te maken van de mogelijkheden van artificiële intelligentie om complexe interne processen automatisch te identificeren en modelleren, worden met de software de data uit bestaande IT-systemen geanalyseerd om gebieden voor operationele verbetering te identificeren. Process mining is een veel snellere benadering van een transformatie dan conventionele workshops en uitgebreide consultancyopdrachten. Tevens haalt de software het giswerk uit transformatieprojecten, door het leveren van feitelijk, datagestuurd bewijs voor de besluitvorming rond procesoptimalisatie.

Ontstaan CCEP

Coca-Cola European Partners is in 2016 gevormd door de fusie van drie afzonderlijke Coca-Cola-distributiebedrijven in Europa. Elke onderneming had destijds haar eigen IT-processen – soms zelfs afzonderlijke processen binnen de organisatie zelf – en werkte met unieke modellen binnen een softwaresysteem van SAP om dezelfde Coca-Cola-producten te creëren.


Consistente service

CCEP begint met het stroomlijnen en optimaliseren van acht processen, met als ambitie om in de daaropvolgende periode de software in de hele organisatie uit te rollen. Daarmee wil de onderneming een 360-graden-beeld krijgen van haar bedrijfsactiviteiten. Als proof of concept heeft het softwarebedrijf het order-to-cash-proces van de frisdrankfabrikant al met succes geoptimaliseerd. De doelstelling daarbij was om een kortere levertijd en een snellere betalingstermijn te creëren. Als gevolg hiervan is het bedrijf in staat geweest om een consistentere service te leveren aan zijn multinationale klanten en heeft het de administratieve kosten significant kunnen verlagen.

Verhoging klanttevredenheid

“De kern van process mining is het zien van verbanden in de interactie tussen verschillende systemen”, verduidelijkt Miguel Milano, chief revenu officer bij Celonis. “Juist die verbinding zien, is het uitdagendste onderdeel van een transformatieproject. Elk bedrijf heeft zijn eigen processen en identiteit. Wanneer organisaties en systemen migreren plus fuseren, is er altijd sprake van variatie. Deze variatie kan leiden tot onenigheid over de beste manier over de vervolgstappen. Omdat wij fact-based process discovery uitvoeren, kunnen ondernemingen al hun processen in kaart brengen – hoe groot of klein ook. Vanuit daar kan bepaald worden welke variaties effectief zijn en welke juist problemen veroorzaken voor zowel de gebruikers als voor de uiteindelijke klanten – en dus effect hebben op de klanttevredenheid.”

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie