Naar inhoud

Combinatie van ambitie en relativering is basis voor succes

Emotionele intelligentie is het vermogen om je emoties zo in te zetten dat je bereikt wat je wil. Naast het intelligence quotient, onze verstandelijke intelligentie, is het emotional quotient van groot belang voor succes. Werkelijke intelligentie is een mix van die twee en heeft naast ratio, kennis en opleiding te maken met persoonlijke ontwikkeling, zelfkennis, je innerlijke houding en gedrag. Emotionele intelligentie is geen statisch gegeven. Het is te ontwikkelen door persoonlijke ontwikkeling en persoonlijke groei. Blijvende ontwikkeling is zelfs een duidelijke mogelijkheid.

Persoonlijke ontwikkeling

Ik neem je mee op een reis naar de wijze waarop je in je leven voor jezelf de lat plaatst. Realistisch of onrealistisch. Dit thema is een zeer belangrijk onderdeel van je emotionele intelligentie of persoonlijke groei. Het heeft een hoge prioriteit in je persoonlijke ontwikkeling als mens.

Vergelijkbaar met hoogspringen

De letterlijke betekenis van de lat komt uit de atletiek, waar je de lat steeds hoger legt met hoogspringen. Degene die over de hoogst gelegde lat springt, heeft gewonnen. Wanneer je dit naar je dagelijks leven vertaalt, ben je voortdurend bezig met beter willen presteren. Er zijn verschillende manieren waarop je als mens de lat hoog kunt leggen. Dat is voor ieder individu verschillend. Naar perfectie, controle houden, leuke dingen doen, streven naar veiligheid, altijd bezig zijn of iets willen bereiken zijn een paar voorbeelden daarvan.

Van realistisch naar onrealistisch

De lat die je steeds hoger kunt leggen, heeft een punt waar je van realistisch naar onrealistisch gaat in het stellen van eisen aan jezelf. Het willen slaat daar om in moeten. Het is het grote verschil tussen ontspannen ambitie en verkrampte ambitie. Bij willen en ontspannen ambiëren heb je er nog plezier in. Bij moeten en verkrampte ambitie verdwijnt het gebruikelijke plezier en slaat het om in onvrede, boosheid en teleurstelling. Dat komt omdat je niet hoger springt of iemand anders springt op een gegeven moment hoger dan jij.

Voldoen aan eigen verwachtingen

Omdat je van jezelf eist dat je wel hoger of het hoogst moet springen, schiet je te kort in je eigen ogen. Je moet nog beter zijn of je ervaart dat je verloren hebt omdat je niet aan je eigen verwachting te moeten winnen hebt voldaan. Bij teleurstelling in je eigen verwachtingen ontstaan oordelen. Daardoor ontwikkelt zich een bepaalde mate van onvrede. Uiteindelijk is de kans aanwezig dat je niet als winnaar met een gouden medaille op de tribune staat maar met een burn-out op de bank belandt.

Doorgaan tot in nodeloze details

Een paar eenvoudig voorbeelden ter illustratie. In mijn praktijk als bedrijfscoach was ik in gesprek met een perfectionistische vrouw. Ze is architect en praatte zichzelf aan dat het altijd beter kan en moet. Door deze eis aan zichzelf te stellen, zag zij haar kwaliteit niet. Ze keek vooral naar verdere verbetering in plaats van naar de bestaande schoonheid van haar ontwerpen. Het gevolg was een dwangmatig moeten en de lat steeds hoger leggen. Doorgaan tot in de nodeloze details. Ze gaf aan een bouwer en roofbouwer te zijn. In haar vermoeidheid schuilde de roofbouw op zichzelf. Toen ik haar een keer vroeg eerder te stoppen met het alsmaar verbeteren van haar ontwerpen en ze de durf ontwikkelde om haar ontwerp eerder te delen, werd ze er door haar collega’s spontaan gewaardeerd.

Bestaande kwaliteit en schoonheid

Een ontwerper in de meubelbranche schoot voortdurend te kort in zijn eigen ogen.Het door hem ontworpen designmeubel moest alsmaar mooier en nog unieker. Dat terwijl zijn ontwerpen al in een toonaangevend warenhuis stonden. Door zijn eis het alsmaar mooier te moeten maken, zag hij niet de kwaliteit en schoonheid van de bestaande ontwerpen niet. Het moest mooier en was niet mooi genoeg. Onvrede en grenzeloos doorgaan zijn dan het gevolg. Bij steeds hogere eisen verdwijnt het plezier. In beide gevallen is er vroeg of laat risico op een burn-out.

Meer is minder

De uitdaging is ambitieus gedreven te zijn en te presteren met relativeringsvermogen. Zo presteer je met een gezonde drive. Je functioneert dan effectiever en bereikt meer. Minder spanning. Gezonder leven. Een betere balans tussen werk en leven.

Herkenning

Herken je iets van deze verhalen bij jezelf? Hoe hoog ligt voor jou de lat? Zit je in willen of moeten?

  • Zit je in ontspannen presteren? Wat doe je dan dat je ontspannen bent?
  • Zit je in gespannen presteren? Op welk levensgebied leg je de lat hoog? Denk aan de gegeven voorbeelden. Werk of privé? Of wellicht beide? Zit het in perfectie, controle, leuke dingen doen, streven naar veiligheid, altijd bezig zijn of iets willen bereiken?
  • Wat moet je van jezelf waardoor je verkramping ervaart?

Relativeren

Als jouw lat hoog ligt, daag dan jezelf uit om te relativeren. Wat kost het je? Is dat het je waard? Een paar voorbeelden. Als je iemand bent die altijd maar volhardend doorgaat, kun je leren relativeren. Als je iemand bent die altijd maar bezig is, kun je leren relativeren. Bijvoorbeeld door te denken dat Keulen en Aken niet in één dag zijn gebouwd, maar de Tweede Wereldoorlog helaas wel gebombardeerd zijn.

Jezelf zijn

Als je de lat steeds hoger legt, kom je uiteindelijk in een vervreemdende rol. Als je door te relativeren loslaat, kom je bij jezelf. Van moeten naar willen. Dan ben je uit je rol en daardoor authentieker en meer jezelf als mens. Immers, als je je moeten loslaat, ontmoet je jezelf. Niet alleen privé, ook zakelijk wordt echtheid zeer gewaardeerd. Mensen die zichzelf zijn, hebben magneetkracht en een gunfactor.

Aad Dekker is trainer, coach, psychotherapeut, inspirator, organisatieadviseur en eigenaar van Dekker Organisatie Advies. Hij helpt mensen zich persoonlijk te ontwikkelen. Zijn visie daarbij is: organisatieontwikkeling is persoonlijkheidsontwikkeling, want de groei van een organisatie valt en staat met de groei van mensen. Van zijn hand is het boek 'Van spanning naar ontspanning – Aan de slag met jouw persoonlijke groei'.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie