Naar inhoud

“Commitment bepaalt het succes met inbound marketing”

De traditionele marketeer drukt tijdens zijn werkzaamheden veelal op de knop zenden. Maar de effectiviteit van het pushen van boodschappen in met name business-to-business-markten wordt steeds vaker in twijfel getrokken. In deze markten is al ruim de helft van de customer journey afgelegd voordat het eerste daadwerkelijke contact tussen leverancier en prospect gestalte krijgt. Daarom ligt de keuze voor inbound marketing bijna voor de hand. Een strategie die draait om content en gevonden worden.

Mark van den Berg is marketingmanager bij Blinker. Het Zoetermeerse bureau is gespecialiseerd in e-mailmarketing en inbound marketing. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor de marketingactiviteiten van MailPlus. Dit bedrijf levert passende softwareproducten voor e-mailmarketing. De versnippering van de media, het misleidende element in traditionele reclame en marketing en technologische ontwikkelingen hebben volgens de 36-jarige manager geleid tot de opkomst van inbound marketing. In een recent blog over outbound marketing versus inbound marketing geeft hij een beeld van zijn visie. Een toelichting is gepast.

Welke denkfout wordt veel gemaakt als het gaat over inbound marketing?

Een veel gemaakte fout is het ontbreken van commitment. Het is een strategie en die moet bij je passen. En daarmee bedoel ik niet alleen jou als persoon, maar ook bij jouw organisatie en bij de markt die je bedient. Een aantal zaken moet je op orde hebben en daar moet je vanuit je inbound overtuiging steeds aan werken. Laat ik vijf elementen noemen.”

Creatie van content. Je maakt en publiceert gerichte content die fundamentele vragen beantwoordt van potentiële klanten, de zogeheten buyer personas. Daarmee voorzie je in de informatiebehoeften die ze hebben. Deze content maak je goed vindbaar, zichtbaar en verspreid je daar waar mogelijk.”

Lifecycle marketing. Je erkent en herkent dat consumenten door verschillende fasen gaan als ze met je bedrijf interacteren. Dat noemen we de buyer's journey. Bovendien erken en herken je dat iedere fase andere marketingacties, verschillende content en een onderscheidende aanpak vereist. Dat is het terrein van de marketing automation.”

Personalisatie. Op het moment dat je in de loop van de tijd steeds meer informatie over je leads verzameld, ga je berichten in de context meer en meer aanpassen aan hun specifieke behoeften met behulp van marketing automation.”

Multichannel aanwezigheid. Inbound marketing is van nature een multichannel strategie, omdat het uit gaat van de gedachte dat mensen worden benaderd waar ze zijn, via het kanaal dat ze willen en op het moment dat ze dat wensen.”

Integratie. Jouw tools voor publicatie en analytics werken allemaal als een goed geoliede machine samen, zodat je jezelf kunt richten op publicatie van de juiste content op de juiste plaats op het juiste moment.”

Wat is de eerste stap op de route naar succesvolle inbound marketing?

Naar mijn mening moet je allereerst een budget hebben voor de investering in software. De berekening van de return on investment is daarbij gebaseerd op de huidige en toekomstige kritieke prestatie-indicatoren, kosten en opbrengsten. Voor het slagen van de implementatie dien je zorg te dragen voor een aantal cruciale zaken.”

De vijf belangrijkste elementen zijn voor mij:

  • heldere en realistische doelstellingen;

  • een gedegen plan van aanpak;

  • content;

  • mensen en middelen, met andere woorden commitment;

  • betrokkenheid en draagvlak.”

Als hier op een goede manier invulling aan wordt gegeven, staat niets een succesvolle implementatie in de weg. Zo ga je snel de vruchten plukken van jouw strategie voor inbound marketing en de inzet van marketing automation.”

Op donderdag 1 oktober 2015 organiseert het Platform Innovatie in Marketing de workshop Het concreet toepassen van inbound marketing en marketing automation. Dit interactieve evenement vindt plaats op de burelen van Blinker. Gastheer op deze namiddag en avond is Mark van den Berg. Hij is een van de mensen die je daar ondersteunen een strategisch plan voor inbound marketing op te stellen.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie