Naar inhoud

Communicatie in tijden van blinde paniek en diepe crisis

Op zonnige dagen staan de publiciteitskanalen bij bedrijven en instellingen wagenwijd open. De lancering van een nieuw product, de aanstelling van een nieuwe directeur-generaal of het succes van een geleverde dienst wordt graag gedeeld met de rest van de wereld. Maar wat doe je als jouw supporters zich misdragen in een Europese hoofdstad,  jouw stad opgeschrikt is door een zedendelict of je repen chocolade stukjes plastic bevatten? Direct actie in ieder geval.

Burgers en klanten op de eerste rij

Wellicht laten deze voorbeelden geen belletjes rinkelen. Dat komt omdat PSV-directeur Toon Gerbrands onmiddellijk zijn gevoelens van diepe walging uitsprak over het gedrag van die zogenaamde fans in Madrid. Eberhard van der Laan informeerde allereerst de ouders die betrokken waren bij het misbruik in 't Hofnarretje. En directeur Mars Nederland Jack Tabbers riep gelijk miljoenen snoeprepen uit 55 landen terug toen een mogelijk manco aan het licht kwam. “Kwaliteit en consument staan bij ons op de eerste plaats”, was zijn logische reactie.

Zwijgen is geen optie tijdens crisis

Hoe het niet moet, weten we allemaal: Volkswagen. “Je kunt niet niet communiceren”, leerde Henkjan Smits zijn toehoorders deze week tijdens 'Lead Generation in 1 Day'. Zwijgen in tijden van crisis is een doodzonde. Zelfs als je niets weet. Of als het van belang is details onbesproken te laten. En liegen is louter een te overwegen optie als jij alleen de waarheid kent. Want anders zet vroeg of laat een betrokkene de deksel van de doofpot op een kiertje.

Geen pamflet over effectieve communicatieTransitie33

Hans Siepel en Frank Regtvoort wonen, werken en recreëren al decennialang op het werkterrein van de overheids- en crisiscommunicatie. Ofschoon hun blik verder reikt dan het ambtelijke domein, besloten de twee heren hun publicatiedrift niet te vertalen vanuit een brede achtergrond. Nee, aanvankelijk schreven zij een pamflet over effectieve overheidscommunicatie met een hoog gehalte wijsneuzigheid. Niet mijn woorden maar van de auteurs zelf.

Een vertelling over handelen tijdens crisis

Daarom gaven de twee hun oorspronkelijk document een slinger en begonnen opnieuw. Aan een boek dat in tegenstelling tot het gemiddelde managementboek wel te lezen is. Zonder tabellen, grafieken of andere pseudowetenschappelijke modellen. Het resultaat is een vertelling, die vergeleken mag worden met de subtiele verhalen waarmee de hofnar in vervlogen tijden zijn verhulde kritiek wist te spuien.

Een weg uit het communicatiemoeras

Het boek 'Transitie33' biedt overheidsbestuurders en hun communicatiemensen een weg uit het communicatiemoeras waarin ze dreigen weg te zakken. In het verhaal komt een hoogleraar communicatiewetenschappen van het ene op het andere moment in een diepe professionele crisis terecht die grote gelijkenis vertoont met het welig tierende communicatiefalen van de overheid.  Met vallen en opstaan vindt de hoofdpersoon een uitweg uit zijn ellendige situatie en neemt de lezer mee op het pad van effectieve communicatie.

Voor wie open staat voor visie

In nog geen vijftig pagina’s biedt het boek een doorleefde analyse van de vertrouwenscrisis waarin de overheid door eigen toedoen terecht is gekomen. De oplossingsrichting die ze aangeven is kinderlijk eenvoudig voor iedereen die van goede wil is om het oor te luisteren te leggen en tegelijkertijd volstrekt onbegaanbaar voor hen die alleen zichzelf horen. 'Transitie33' gaat over moraliteit, mensbeelden en het creëren van werkelijkheid. En het stelt de lezer voor de nodige keuzes, niet alleen professioneel, ook persoonlijk.

Zonder recensie toch aanbevolen

Als je nu de hoop hebt dat dit artikel een boekrecensie is, moet ik je teleurstellen. Iedere vorm van beschouwing doet afbreuk aan de geraffineerde contouren van deze vertelling. Bovendien, de clou verraden is ook op dagen dat de zon schijnt niet mijn ding. En toch kan ik je het boek van harte aanbevelen. Omdat Siepel en Regtvoort hun eigen wijsheid en eigenwijsheid onder de loep durven te leggen. En “Transitie33' als een aangename maaltijd op een verregende zondagmiddag aan mij hebben voorgeschoteld.

Titel: Transitie33 – Vertelling over effectief communiceren

Auteurs: Hans Siepel en Frank Regtvoort

Uitgeverij: Uitgeverij Elikser

Doelgroep: Communicatieprofessionals en eenieder die lezen wil

Pagina's: 52

Prijs: € 11,00

Het boek kun je bestellen op de website van de uitgeverij.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie