Naar inhoud

Concurrentiedreiging belangrijkste drijfveer digitalisering

In business-to-business-markten wordt circa 70 procent van de digitaliseringsprojecten wereldwijd gedreven door concurrentiedruk. Meer dan een derde van de bedrijven is ervan overtuigd dat als men niet in staat is projecten rond digitale transformatie te voltooien, concurrenten hiervan zullen profiteren. Deze bedrijven voelen de concurrentiedruk van verschillende kanten. 38 procent gelooft dat de dreiging komt van bestaande bedrijven, 35 procent voelt deze druk van de nieuwkomers op de online markt en 34 procent ervaart de dreiging vanuit goedkopere buitenlandse leveranciers.

Digitale transformatie in B2B

Dit zijn uitkomsten van een wereldwijd onderzoek onder 300 B2B-organisaties, uitgevoerd door onderzoeksbureau Sapio Research in opdracht van IT-dienstverlener Sana Commerce. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Digital Transformation and B2B E-commerce Report 2017-18’. 73 procent van de ondervraagde organisaties gelooft dat e-commerce een belangrijke, zelfs cruciale rol speelt binnen digitale transformatie, alsook dat e-commerce noodzakelijk is om effectief te kunnen concurreren en de customer experience te kunnen verbeteren.

E-commerce kern digitalisering

Volgens het onderzoek stelt bijna de helft van de bedrijven dat e-commerce de kern is van digitale transformatie omdat het verantwoordelijk is voor de customer experience. Twee derde van de bedrijven heeft een digitaliseringsstrategie en 28 procent is bezig deze strategie zo snel mogelijk uit te rollen. Maar van de 300 bedrijven heeft slechts 4 procent het digitaliseringsproject al voltooid. Dit onderstreept dan ook de discrepantie tussen wat IT zou willen leveren en wat het daadwerkelijk in staat is te leveren.

Bedreiging door legacy technology

Er zijn een aantal uitdagingen die een dreiging kunnen vormen voor digitaliseringsprojecten. 41 procent van bedrijven wijst legacy technology, oftewel verouderde systemen, aan als grootste dreiging. Maar meer dan een derde van de bedrijven geeft aan dat interne weerstand tegen verandering het succes in de weg zou kunnen staan.

Noodzaak digitaliseringsprojecten

"Als het aankomt op digitaliseringsprojecten voor B2B-organisaties, is het nu of nooit”, stelt Michiel Schipperus, CEO van Sana Commerce. “We weten dat bedrijven de druk voelen in de vorm concurrentie die toenemend digitaal en online actief is. Het onderzoek wijst dan ook uit dat 72 procent van de organisaties ervan overtuigd is dat ze hun producten in de toekomst volledig online gaan verkopen, wat natuurlijk de deur opent voor nog meer online concurrentie."

Technologie inzetten als instrument

Als antwoord op de concurrentiedruk zet de B2B-markt technologie in om zich direct te kunnen richten op de uiteindelijke gebruiker. 73 procent van de bedrijven stelt dat van plan te zijn in de toekomst direct te gaan verkopen. Dit verklaart mogelijk ook de voorspelde groei van B2B-marktplaatsen, die de komende twee jaar naar verwachting met meer dan een derde zullen groeien.

Digitalisering vanwege concurrentiedruk

B2B-organisaties zetten de digitale transformatie in om te kunnen blijven concurreren, ook met B2C-bedrijven. Meer dan twee derde gaat Internet of Things en Machine to Machine inzetten voor automatisering of predictive ordering. 68 procent verwacht sales via de mobiele telefoon te kunnen laten voltooien, 67 procent gaat virtual reality gebruiken om de koopervaring te personaliseren en 61 procent gaat bezorgen met zelfsturende auto's en drones.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Sana Commerce.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie