Naar inhoud

Concurrentiekracht voor kleine bedrijven in retailrevolutie

Er verandert veel voor retailers wereldwijd. Grote partijen als Amazon perfectioneren hun aanpak om klanten de best mogelijke ervaring te bieden en inspireren kleinere retailers om na te denken over gepersonaliseerde klantbelevingen en het verbeteren van hun leveringsprocessen. Hoewel kleinere retailers investeren in meer gepersonaliseerde klantervaringen en een verbeterde levering, beschikken zij niet over de middelen om technologieën op eenzelfde schaal in te zetten als e-commerce-reuzen.

Het grote internationale succes van die bedrijven vloeit voort uit de inzet van kunstmatige intelligentie en machine learning, al voordat deze termen modewoorden werden. Deze technologieën, waarbij data in staat zijn te leren van eerdere ervaringen, hebben gepersonaliseerde winkelervaringen en de operationele efficiëntie van retailers naar een nieuw hoogtepunt gebracht. Dit betekent echter niet dat kleinere retailers met minder innovatiebudget hun retailstrategie niet kunnen perfectioneren. Ook zij kunnen met behulp van nieuwe technologieën hun dienstverlening naar een hoger niveau tillen.

Zie je huidige data-uitdagingen…

Data-analyse vormt de basis van elke nieuwe retailstrategie. Om data te benutten en tot een concurrentievoordeel te maken, moeten retailers eerst een aantal hindernissen nemen. Het omgaan met meerdere databronnen, het opbouwen van de infrastructuur die data kunnen verwerken en analyseren plus het automatiseren van communicatie tussen klanten- en backofficeplatforms zijn de grootste uitdagingen voor veel retailers, met name voor kleine en middelgrote bedrijven.

De meeste retailers zijn zich bewust van het potentieel van hun data, maar weten niet hoe ze hier de juiste bedrijfsinzichten uit kunnen filteren. Dit leidt ertoe dat zij vaak diverse data mining- en analytics-platformen naast elkaar gebruiken en deze platformen combineren met aanvullende applicatie-ontwikkeltools. In plaats van toegevoegde waarde te bieden, maakt dit uiteindelijk de hele data-analyse te complex en inefficiënt.

Zonder de juiste mogelijkheden voor data science zijn retailers nooit in staat om het volledige potentieel van data analytics te benutten, noch te profiteren van kunstmatige intelligentie en automatisering. Het gebruik van artificial intelligence om data beter te begrijpen, is wat doorslaggevend zal zijn voor het succes van retailers.

…als kansen

Retailers hebben geen leger van datawetenschappers nodig om te concurreren en te overleven in deze retailrevolutie. Wat ze nodig hebben, is een solide strategie voor kunstmatige intelligentie die gebaseerd is op het integreren van alle systemen, het verbeteren van de dataconnectiviteit en het verbeteren van de automatisering.

Stap 1: Schrap silo’s

Bij het vaststellen van de strategische investeringen voor de komende 12 tot 24 maanden, moeten marketeers, operationele managers en IT-experts samenwerken om gaten te identificeren binnen de huidige retaillevenscyclus.

Is je gebruikerservaring interessant? Is deze gelijk over alle kanalen? Is de mobiele app volledig geïntegreerd in het CRM-platform? Zijn consumenten bereid data met betrekking tot hun aankopen te delen via een klantloyaliteitsprogramma? Heeft het supply chain-platform toegang tot voldoende informatie om orders efficiënt te verwerken?

Stap 2: Verbeter de dataconnectiviteit

Zodra het bedrijf begrijpt waar het aan dataconnectiviteit ontbreekt, kan het een onderbouwde keuze maken voor een bedrijfsapplicatieplatform dat alle onderdelen samenbrengt en intelligentie toevoegt om de data-analyse te verrijken.

Op dit moment kunnen retailers platformen vinden die intelligente appontwikkelingsfuncties en data-analytische mogelijkheden combineren en zowel door IT- als niet IT-medewerkers kunnen worden gebruikt, zoals CMO’s, COO’s en medewerkers van de klantenservice.

Maar om de volgende stap te kunnen zetten, hebben retailers platformen nodig die alle stakeholders via verbonden applicaties in staat stellen hoogwaardige ervaringen te leveren, gebaseerd op de customer journey. Door data, beheerprocessen en operationele efficiëntie inzichtelijk te maken en deze data te gebruiken in andere systemen is de organisatie beter in staat om te anticiperen op veranderingen en kansen.

Stap 3: Jaag automatisering aan

Het implementeren van zakelijke applicaties die betrouwbaar, eenvoudig te ontwikkelen en snel op de markt te brengen zijn, maakt het eenvoudiger in te spelen op de veranderende behoeften van consumenten. Daardoor wordt automatisering mogelijk.

Applicaties moeten naast ondersteuning van verschillende apparaten, ook interfaces zoals voice, augmented reality en virtual reality gaan ondersteunen. Oftewel, applicaties moeten klaar zijn om een groot aantal transacties en grote hoeveelheden gegevens te kunnen verwerken. Ze dienen een zware werklast te kunnen beheren. Om dit mogelijk te maken, dient de basis van elke applicatie te bestaan uit flexibele microdiensten die gemakkelijk capaciteit of andere infrastructuur diensten kunnen toevoegen. Met deze mogelijkheden kunnen retailers het gebruik van bruikbare data automatiseren om zo orders met snelheid en precisie door hun supply chain te verwerken.

Dit vereist wel dat retailers ervoor zorgen dat hun kernsystemen hierop ingericht zijn. De systemen dienen gebaseerd te zijn op cognitieve en intelligente mogelijkheden. Daarnaast dienen ze te beschikken over een real-time verbinding met verschillende databronnen. Retailers kunnen dan de personalisatie van customer journeys automatiseren. Door gebruik te maken van gegevens uit meerdere bronnen zijn zij in staat de winkelgewoonten van elke klant te achterhalen en hen een unieke, gepersonaliseerde ervaring te bieden.

In de huidige tijd biedt kunstmatige intelligentie toegevoegde waarde voor iedere retailer, groot en klein. Investeren in deze technologie helpt hen om de kennis te verkrijgen die hen in staat stelt de communicatie in de hele supply chain te automatiseren en gepersonaliseerde winkelervaringen te leveren.

Mark Armstrong is vicepresident en directeur van international operations voor APJ en EMEA bij IT-dienstverlener Progress.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie