Naar inhoud

Concurrentievoordeel door optimale inzet van mediabudget

We zijn al ver in het vierde kwartaal van het jaar. Tijd dus om vooruit te kijken naar 2018 en de plannen voor het nieuwe jaar te maken. Welke marketingactiviteiten willen we realiseren en hoe verdelen we de budgetten? Het zijn lastige beslissingen, maar gelukkig kun je met marketing automation bepaalde handmatige processen automatiseren, zodat marketingbeslissingen beter en eenvoudiger gemaakt worden.

Mediabudget-optimalisatie

Als we kijken naar het opstellen van een mediabudget voor marketingcampagnes, is vaak de kanaalkeuze een grote uitdaging. Welke kanalen bereiken de klanten het best, genereren de meeste resultaten of zijn het meest interessante voor de toekomstige klantenrelatie? De uitdaging wordt nog groter als je de resultaten van een mix van kanalen wilt berekenen. Vaak worden deze analyses handmatig uitgevoerd door marketeers of web-analisten. Bijvoorbeeld op basis van ‘last-click’-attributie. Dit is tijdrovend en complex. Tijd dus om over te stappen naar geautomatiseerde analyses. Mediabudget-optimalisatie, een vorm van marketing automation, helpt hierbij.

Vijf tips voor een succesvolle start

Door het toepassen van mediabudget optimalisatie kun je met datagedreven software geautomatiseerd en gedetailleerd berekenen wat de waarde is van elke touchpoint in het aankooptraject van een klant. Ook kun je voor elk kanaal de toegevoegde waarde bepalen en deze afzetten tegen de kosten. Zo werk je efficiënter, bereik je gemakkelijker klanten en behaal je uiteindelijk concurrentievoordeel.

Concurrentievoordeel door mediabudget optimalisatie klinkt natuurlijk goed. Maar hoe begin je nu precies? Searchresult, een bureau actief op het terrein van performance marketing, geeft je een vijftal tips:

  1. Start met het bepalen van de key performance indicatoren van je kanalen. Welke doelen wil je behalen per kanaal? Dit kunnen kwantitatieve korte termijn doelen zijn, maar ook lange termijn ambities zoals een sterke klantrelatie of een goede merkreputatie.
  2. Lokaliseer databronnen en ander input die impact kunnen hebben op de sales.
  3. Verzamel data en importeer het in een softwaresysteem. Het systeem meet dan alle factoren die direct en indirect van invloed zijn op de sales.
  4. Kijk naar de resultaten met betrekking tot de gemaakte kosten per kanaal. Houd er rekening mee dat sommige kanalen vaste kosten kunnen hebben, waardoor zij in eerste instantie duurder uitkomen, maar in feite goedkoper kunnen zijn.
  5. Tot slot, pas je het budget aan per kanaal en herverdeel je het tussen de verschillende mediakanalen. Houd hierbij rekening met de vooropgezette doelen.

Maximaal rendement mediabudget

Marlon Brokke, data scientist bij Searchresult, gelooft dat steeds meer bedrijven mediabudget-optimalisatie gaan gebruiken: “Bedrijven kunnen zo hun middelen beter alloceren en het maximale rendement uit hun mediabudget behalen. Bovendien kan dit tegenwoordig efficiënter gebeuren aangezien een steeds groter deel van de customer journey in kaart wordt gebracht. Je kan nu bovendien inzichtelijk maken welke online of offline kanalen individuen gebruiken. Het wordt dus zo eenvoudiger om mediabudget-optimalisatie in te zetten als onderdeel van je marketingstrategie.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie