Naar inhoud

Connectie met de klant cruciaal voor succes digitalisering

Producenten maken nog geen gebruik van de basisprincipes van de vierde industriële revolutie, zoals onderlinge operabiliteit, transparantie en decentralisatie, om dichter bij klanten, leveranciers en distributeurs te komen. Slechts een derde van de producenten heeft ‘Industry 4.0’-technologieën ingezet om een einde te maken aan datasilo’s binnen de complete waardeketen. 40 procent heeft een open uitwisseling van data met leveranciers en distributeurs. Voor beslissingsprocessen heeft minder dan de helft klantdata geïntegreerd en heeft slechts 45 procent leveranciers- en distributeursdata geïntegreerd.

Dat blijkt uit een onderzoek onder 700 managers van productiebedrijven in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Zwitserland, China en de Verenigde Arabische Emiraten, dat is uitgevoerd door IT-dienstverlener Oracle.

Industry 4.0-programma’s

Hoewel de meerderheid van de producenten wereldwijd geïnvesteerd heeft in Industry 4.0-programma’s, heeft maar 17 procent zijn bedrijfsmodel hierop aangepast. Slechts een kwart van de producenten heeft hierdoor meer inzicht gekregen in hoe klanten de producten aanschaffen en gebruiken. Net iets meer dan de helft gebruikt klantdata voor input voor het ontwerpen en maken van nieuwe producten. Het onderzoek laat wel bemoedigende eerste resultaten zien van producenten die intern een digitale aanpak hebben gecreëerd: 82 procent van de ondervraagden die data intern hebben geïntegreerd, heeft hiervan geprofiteerd.

Wegnemen van de silo’s

“Het is goed om te zien dat producenten de vruchten plukken van Industry 4.0”, zegt Peter Fleischmann, senior sales director finance & supply chain bij Oracle. “Toch is er nog een lange weg te gaan voordat investeringen hun langverwachte impact van de transformatie hebben. Het wegnemen van interne silo’s is een goed begin, maar die digitale aanpak moet zich verder uitbreiden, buiten de organisatie en door de complete waardeketen. Het gebruik van goede, onderling verbonden cloudsystemen is voor producenten de makkelijkste manier om data van leveranciers en distributeurs veilig te integreren en om klant- en sensordata beter in te zetten om de impact van disruptieve krachten te managen.”

Impact van de transformatie

Een veelbelovende uitkomst in het onderzoek voor Europese producenten is, dat hun resultaten op het gebied van Industry 4.0 vergelijkbaar zijn met die van hun Chinese tegenhangers. Slechts 34 procent van de Chinese producenten heeft data van eindgebruikers en klanten geïntegreerd in het beslissingsproces – dat is minder dan het internationale gemiddelde van 43 procent. Meer dan de helft van de Chinese producenten (53%) geeft echter toe dat dit een gebied is waar verbetering nodig is – tegenover 43 procent wereldwijd.

Klantgerichtheid de hoogste prioriteit

Voor de volgende stappen op weg naar Industry 4.0 geven producenten werkzaamheden op het gebied van klantgerichtheid de hoogste prioriteit om de komende drie jaar aan te pakken. De helft van hen gaat zich focussen op het wegnemen van datasilo’s en 47 procent geeft aan voor een meer open data-uitwisseling met leveranciers en distributeurs te moeten zorgen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie