Naar inhoud

Consument die switcht van telefoon naar pc dicht bij aankoop

De smartphone speelt een niet te onderschatten rol bij ons shopgedrag online. Veel consumenten beginnen hun zoektocht op een telefoon of tablet, raken overtuigd van een product en stappen daarna over naar een minder mobiel apparaat – zoals een desktop of een laptop – om de gewenste aankoop te realiseren. De kans dat een consument uiteindelijk een bestelling plaatst is liefst 70 procent hoger wanneer de online klant begint op een smartphone en tijdens het online winkelen switcht naar een minder mobiel apparaat, vergeleken met de situatie waarin hij zijn zoektocht meteen begint op een desktop of laptop.

Dat concluderen marketingonderzoekers Peter Verhoef (RUG), Thorsten Wiesel (Münster), P.K. Kannan (Maryland) en Evert de Haan (Frankfurt am Main). Hun bevindingen hebben zij weergegeven in het artikel 'Device Switching in Online Purchasing: Examining the Strategic Contingencies', dat deze maand is verschenen in het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Marketing.

Smartphones belangrijk marketingkanaal

Het gebruik van mobiele apparaten om online te zijn is het afgelopen decennium explosief gegroeid. Daarmee zijn telefoons voor ondernemingen een belangrijk kanaal geworden om consumenten te bereiken. Tegelijkertijd blijft het percentage online aankopen op smartphones (9%) aanzienlijk achter bij de aankopen op desktops (74%), zo blijkt uit de 'eCommerce Payment Monitor 2016'. Marketeers vragen zich daarom af of het wel zin heeft om zwaar te investeren in mobiel adverteren en mobiele platforms.

Bestellingen op desktops en laptops

Het onderzoek van Peter Verhoef, hoogleraar Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen, en zijn collega’s toont aan dat de rol van mobiele apparaten bij online winkelen niet moet worden onderschat. Twee derde van de consumenten in hun onderzoek maakte bij het realiseren van een online aankoop gebruik van meerdere apparaten. “Het is te simpel om te concluderen dat marketinginspanningen zich moeten richten op laptops en vaste computers omdat daar de bestellingen plaatsvinden”, stelt Verhoef.

Zoektocht op smartphone en tablet

“Het hoge percentage online bestellingen via die vaste devices blijkt namelijk voor een belangrijk deel te danken aan een online zoektocht die begint op de mobiele apparaten zoals de smartphone of tablet”, verklaart Verhoef. “Het is belangrijk dat ondernemingen hun marketinginspanningen ook richten op mobiele devices, ook al wordt de uiteindelijke bestelling vaak nog voltooid op een vaste computer.”

Gevoel van meer veiligheid

Volgens de onderzoekers stappen consumenten gedurende het koopproces over naar een desktop of laptop op zoek naar een gevoel van meer veiligheid bij het invullen van bijvoorbeeld creditcard- en adresgegevens. Dat overstapeffect is sterker bij dure producten, producten die de klant niet kent en aankopen bij een onbekende winkel.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie