Naar inhoud

Consument is gemakzuchtig met duurzame maatregelen

Klimaatbeheersing en energiebesparing zijn actuele onderwerpen in het maatschappelijke debat. Zo denkt slechts 13 procent van de Nederlanders dat het eigen gedrag geen invloed heeft op het milieu. Toch past slechts circa de helft van de Nederlandse consumenten duurzame maatregelen toe in hun eigen leven. Duurzaamheid moet vooral gemakkelijk zijn en niet te veel kosten. En het moet bewezen zinvol zijn. Ook legt de consument een groot deel van de verantwoordelijkheid bij het bedrijfsleven.

Relatief makkelijke maatregelen

Dat blijkt uit een onderzoek van SAMR (SmartAgent MarketResponse), een onderneming gericht op customer science, en Heartbeat Strategy, associate partner van SAMR voor onderzoek en advies over maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) onder ruim 1.000 consumenten. De meeste consumenten kiezen voor relatief makkelijke en bekende maatregelen, zoals afval scheiden (79%), de verwarming lager zetten (60%) en korter douchen (51%).

Consument op zoek naar gemak

Zodra maatregelen meer impact hebben neemt de animo af. Zo reist slechts 29 procent bewust met het openbaar vervoer om het milieu te sparen en een op de tien (12%) heeft zonnepanelen. Willem Brethouwer, directeur van SAMR: “Consumenten zijn op zoek naar gemak. Ook als het gaat om duurzame maatregelen. Ze zien het nut van de maatregelen vaak niet in en het kost te veel moeite om het in hun leven toe te passen. Hoe makkelijker het wordt gemaakt, hoe meer men geneigd is om milieubesparende maatregelen toe te passen.”

Enige dwang van hogerhand

Ook het kopen van lokaal geproduceerde (27%) of biologische producten (22%) is een minder populaire maatregel, omdat dit volgens de consument te duur is. Verpakkingsmateriaal vermijden is ook niet populair (29%), omdat het te veel moeite kost. “Soms is enige dwang van hogerhand nodig om mensen in beweging te krijgen”, aldus Brethouwer. “Je ziet vaak dat consumenten pas afval gaan scheiden als ze voor restafval moeten betalen.”

Het effect van de maatregel

Toch is zomaar klakkeloos overgaan op een duurzame maatregel er niet bij. Ruim de helft wil eerst weten wat het effect van de maatregel is. Drie op de tien is meer geneigd tot actie als de omgeving een duurzaam initiatief start.

Verantwoordelijkheid bij bedrijven

Hoewel consumenten zelf dus niet al te veel moeite willen doen, verwachten ze wel dat bedrijven duurzame maatregelen nemen. Zo vindt de helft (53%) het belangrijk dat hun bank duurzaam belegt, twee derde (64%) vindt het belangrijk dat hun energieleverancier levert van wind- of waterkracht.

Duurzaamheid zonder moeite

“Die verwachting richting bedrijven heeft ook weer met gemak te maken”, duidt Brethouwer. “Consumenten willen best duurzaam zijn, maar zonder al te veel moeite. Daarom kiezen ze bijvoorbeeld voor een duurzame bank. Dat zijn we ook als het gaat om de gezondheid. 83 procent van de consumenten vindt het positief dat bedrijven producten met minder suiker of vet ontwikkelen. Dan hoeven ze daar zelf niet meer op te letten. Dat gemak is ook de reden dat 20 procent het gratis plastic tasje bij de supermarkt mist.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie