Naar inhoud

Consument onbewust beïnvloed door verzekeringsmaatschappij

Het onbewust beïnvloeden van de keuzes van de consument door het gebruik van neuromarketing wordt door de oppervlakkige buitenstaander vaak als iets kwaads afgeschilderd. Dit is echter een eenzijdige manier om hiernaar te kijken. Recentelijk heeft de Autoriteit Financiële Markten (AFM) haar standpunt kenbaar gemaakt over het gebruik van gedragswetenschappen in de marketing. Een visie die zoekt naar de noodzakelijke nuancering.

Opzet expertisecentrum

De AFM stelt dat consumenten niet enkel op basis van informatie keuzes maken, maar zich ook onbewust laten beïnvloeden door de wijze waarop deze keuze wordt gepresenteerd. Hierbij spelen de gedragswetenschappen een grote rol. De overheidsinstelling heeft hierom besloten vanaf 2016 een expertisecentrum op te richten waardoor zij de financiële keuzes van consumenten kunnen onderzoeken en beïnvloeden.

Gebruik gedragswetenschappen

Hoewel de AFM zich richt op de financiële markt, is neuromarketing niet enkel exclusief in te zetten voor deze sector. Ook de verzekeringssector én de consument kunnen baat hebben bij het gebruik van gedragswetenschappelijke kennis. Dat is het standpunt van de vergelijkingssite Verzekering.nl. Door het inzetten van neurowetenschap kan beter ingeschat worden of bijvoorbeeld de campagne aan zal slaan of niet, stelt professor Victor Lamme.

Eigenlijke wensen brein

Een voorbeeld van een verzekeringsmaatschappij die hier gebruik van maakt, is VGZ. Maar niet alleen de verzekeringsmaatschappijen kunnen baat hebben bij neuromarketing, ook de consumenten. Dankzij neuromarketing kunnen er verzekeringen en marketingcampagnes worden geproduceerd die beter aansluiten op wat het brein eigenlijk wil.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie